Víte, jak doplnit vitamin D? My známe 5 spolehlivých způsobů

Víte, jak doplnit vitamin D? My známe 5 spolehlivých způsobů

Slunce. Právě o něm se často mluví v souvislosti s vitaminem D. Údajně je jeho největším zdrojem. Nový průzkum amerického magazínu Prevention a společnosti Centrum dokonce přišel s tím, že velmi málo lidí si myslí, že dobré zdroje vitaminu D najdou, když otevřou ledničku. To je ale velká chyba.

„Slunce není dostatečně silné na to, aby z jeho svitu tělo dokázalo vyrábět vitamin D od října do května,“ říká Althea Zanecosky, RD, nutriční specialistka z Philadelphie a mluvčí společnosti American Dietetic Association. „Což se týká především těch, kteří žijí severně od Atlanty,“ dodává. To je pravděpodobně důvod, proč v nedávném výzkumu Mainské univerzity skončila téměř polovina testovaných s nízkým obsahem vitaminu D v krvi. 

Opalovací krémy znemožňují tělu čerpat vitamin D ze slunce
Všude čteme o tom, jak důležitou prevencí rakoviny kůže je užívání opalovacích krémů. To je jistě fakt. Stejně tak je ale pravda, že opalovací krémy se složkou SPF 15 blokují až 90 % UVB paprsků. Tedy přesně toho typu, který tělo využívá k vytváření vitaminu D. Schopnost kůže produkovat vitamin D se rovněž snižuje s věkem. Všechny tyto faktory vedou k velkému problému. Proč? Protože vitamin D, který je dlouhodobě spojován se zdravím kostí, pomáhá i s regulací imunitního systému, snižuje krevní tlak, chrání před depresemi a snižuje riziko diabetu 2. typu, vysokého krevního tlaku a několika druhů rakoviny. Studie provedené v roce 2014 na lékařské univerzitě Kalifornské univerzity v San Diegu také zjistila, že lidé s nízkou hladinou vitaminu D mají až dvakrát vyšší pravděpodobnost, že předčasně zemřou. Jeho nedostatek nám tedy evidentně nesvědčí. 

2 000 miligramů vitaminu D denně
2 000 miligramů vitaminu D. Tuto denní dávku vitaminu D doporučují lékaři osobám trpícím jeho nízkou hladinou v krvi. Lékařský ústav v USA stanovil doporučenou denní dávku vitaminu D na 600 mezinárodních jednotek (IU) pro všechny jedince mladší 70 let. U dospělých nad 70 let je to již 800 IU. Odborníci, a mezi nimi i Althea Zanecosky, se domnívají, že u velké části současné populace není tato denní dávka dodržována, což má za následek zvýšený výskyt nízké hladiny vitaminu D v krvi. Což, jak jsme si popsali výše, může do budoucna všech, jichž se to týká, znamenat velký problém. 

Otevřená lednice. Kde v ní hledat vitamin D?
A když už jsme u toho. Tak vy víte, kde jinde než ve slunečních paprscích, vitamin D hledat? Podle nedávného průzkumu amerického magazínu Prevention a společnosti Centrum na tuto otázku znalo odpověď pouze 22 % dotázaných. Pouze 9 % z nich vědělo, že mezi dobré přírodní zdroje vitaminu D patří losos a jen 5 % uznalo jak jeden z jeho zdrojů i tofu. My víme o dalších 5 způsobech, jak vitamin D doplnit ze stravy. 

Vsaďte na:
Vaječné žloutky (41 IU v jednom kusu) – udělejte si omeletu ze tří vajec s rajčaty a mozzarellou. Přidejte pokrájené tmavé olivy, koření na pizzu a rázem budete mít zdravou omeletu Margheritu. Nebo si trochu oslaďte život výbornými banánovými palačinkami – potřebujete jen dvě vejce a banán.
Tuňák nebo sardinky(154 IU v 85 g konzervovaného tuňáka, 270 IU v 99 g konzervovaných sardinek) – není nic jednoduššího než zdravá rybí pomazánka. Bohatě vám postačí rybičky dle výběru, pomazánkové máslo či Lučina, sůl, pepř a cibule.
Houby shiitake (40 IU v jednom šálku) – přidejte je do jakéhokoliv jídla, osmahněte je na pánvi a sypte s nimi salát, nebo si udělejte netradiční smaženici.
Mandlové mléko (100 IU v 227 g) – popíjejte jen tak jako zdravou svačinku, nebo rozmixujte s banánem, skořicí a lžičkou arašídového másla a vychutnejte si zdravý dezert nabitý živinami.
Ovesné vločky (150 IU v jednom balení) – klasika, která nikdy nezestárne ani neomrzí. Pochutnejte si na oblíbené ovesné kaši, na overnight verzi (vločky smícháte s ovocem, ořechy, jogurtem a trochou vody, uzavřete ve sklenici, protřepete, promícháte a necháte přes noc v lednici), nebo na báječných a jednoduchých banánových sušenkách – ovesné vločky a rozmačkaný banán smícháte a směs kladete na pečící papír. Pečete v troubě na 180°-200° do zezlátnutí. 

Otevřít galerii

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!