Vitamín D v zimě: Jak poznáme, že nám chybí a můžeme si nechat jeho hladinu zjistit?

Vitamín D v zimě: Jak poznáme, že nám chybí a můžeme si nechat jeho hladinu zjistit?
zdroj: Adobe Stock

Pokud se vyhýbáte slunci, trpíte alergií na laktózu nebo dodržujete veganskou stravu, můžete být ohroženi nedostatkem vitamínu D. Ten je známý jako „sluneční“ vitamín – tělo jej totiž z 80 % vyrábí na základě dopadu vybraných slunečních paprsků na pokožku. Přirozeně se vyskytuje i v některých potravinách, jako jsou ryby, rybí olej, žloutky, obohacené mléčné výrobky a obilniny.

Vitamín D je nezbytný pro silné kosti. Tvoří totiž prekurzor hormonu kalcitriolu, který tělu pomáhá ze stravy vstřebávat vápník. Proto se nedostatek vitamínu D často pojí se špatným zdravotním stavem kostí, jejich křehkostí a náchylností ke zlomeninám. Výzkumy ale stále odhalují další a další benefity vitamínu D a jeho důležitost při ochraně proti řadě zdravotních problémů. Pravděpodobně hraje významnou roli v prevenci a léčbě mnoha různých stavů, včetně cukrovky druhého typu, vysokého krevního tlaku a roztroušené sklerózy.

Symptomy nedostatku jsou plíživé
Nedostatek vitamínu D se může projevit různě. Nemusí to být hned bolesti kostí a svalů. U některých se deficit může hlásit ke slovu opravdu jemně. Nebo vůbec. Kromě zmíněných kosterních a svalových bolestí se může jednat o sníženou fyzickou vytrvalost, zvýšenou fyzickou citlivost – každý dotek je bolestivý, emoční přecitlivělost a mrzutost, změny nálad a melancholie, potíže se spánkem, vysoký krevní tlak i únavové zlomeniny.

Deficit může mít vážné zdravotní následky
Nízké hladiny vitamínu D mohou představovat poměrně vážné zdravotní riziko a mohou mít řadu příčin. Obzvláště obezřetní bychom měli být v období zimy, kde je přirozeného slunečního světla opravdu málo. Některé studie ukazují, že starší dospělí s tmavší kůží mají poměrně vysoké riziko nedostatku vitamínu D. S procesem stárnutí klesá i schopnost ledvin přeměnit vitamín D na aktivní formu – hormon kalcitriol. Vitamín D z potravy také může být nedostatečně vstřebáván trávicím traktem. Schopnost střev absorbovat jej ze stravy mohou ovlivnit některé choroby, jako třeba Crohnova choroba, cystická fibróza a celiakie. Na vině může být i obezita – lidé s BMI nad 30 by se měli mít na pozoru.

Kolik stačí tělu ke spokojenosti?
Přestože neexistuje shoda o optimálních hladinách vitamínu D, za nedostatečnou obvykle bývá považována koncentrace nižší než 20 ng/ml. Za kritickou je pak považována hladina nižší než 12 ng/ml. Za úroveň adekvátní pro zdravé lidi se obvykle považuje 20-50 ng/ml. Nedostatek lze rychle léčit jen jednou cestou – zajistit dostatečnou suplementaci. Prostřednictvím stravy i doplňků. Doporučená denní dávka se pohybuje kolem 600 IU (IU jsou všeobecně platné mezinárodní jednotky) pro všechny osoby ve věku 1-70 let, u osob starších 70 let se zvedá na 800 IU a to zejména z důvodu optimalizace zdraví kostí. Bezpečná horní mez se pohybuje kolem 4 000 IU, což je rovněž dávka, kterou mohou lékaři pro zvýšení hladiny vitamínu D v krvi předepsat.

Mohu si hladinu vitamínu D nechat zjistit?
Ano! Stačí jít ke svému lékaři a pořádat o vypsání krevních odběrů. Hladina vitamínu D se dá zjistit z krve. Pokud máte adekvátní důvod pro odběr, může být hrazen pojišťovnou. Jinak je potřeba si náklady uhradit. Samoplátci si připraví něco okolo 1500 Kč. Peníze jsou to nemalé, přece jen je to ale investice do vašeho zdraví. Pakliže zjistíte, že máte nízkou hladinu vitamínu D a začnete ho suplementovat, může se vám značně zlepšit váš zdravotní stav.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!