Které sušenky jsou vhodné k snídani a kterým se naopak vyhýbat?

Které sušenky jsou vhodné k snídani a kterým se naopak vyhýbat?
zdroj: Adobe Stock

Snídáte rádi sladká jídla? Přesto pamatujte, že snídaně by měla být především zdravá a vyvážená, řešit snídani koupí koblihy či baleného croissantu není ten nejlepší přístup. Zvolit můžete i sušenky, stačí pečlivě vybírat, nebo ještě líp – upéct si je doma podle kritérií zdravé stravy.

Snídaně je základ každého dne
I když nám některé sušenky na obalech slibují dobré ráno, opravdu nejsou tím nejlepším, co můžete posnídat. V drtivé většině obsahují cukr, který se dá velmi jednoduše nahradit například rozmačkaným banánem, jablečnou přesnídávkou nebo datlemi.

Snídaně by měla představovat přibližně 20 % celkového denního příjmu, může být ale i větší, protože energie ze snídaně se většinou vždy využije. Zastoupeny by měly být složené sacharidy, bílkoviny, tuky, vláknina spolu s minerálními látky a vitamíny. Sušenky jsou z tohoto důvodu skvělou volbou, protože do nich můžete přidat prakticky cokoliv a lze je připravit tak, aby obsahovaly vše. Snažte se vytvořit základ z ovesných vloček a doslazovat banánem, protože obě tyto potraviny obsahují aminokyselinu tryptofan, ze které tělo přirozeně produkuje serotonin, hormon dobré nálady a pohody. Takže nejen, že jsou ve finále nabyté živinami, zasytí vás a chutnají skvěle, ale navíc po nich budete mít skvělou náladu.

Pozor na kupované, často jsou plné cukru
Zásadní rozdíl mezi domácími a kupovanými sušenkami je zejména v obsahu cukru a nejvíce zastoupené složky, tedy obilnin či plodin jako je pohanka, quinoa nebo jáhly. Některé z prodávaných výrobků obsahují až 25 % cukru. Sice vás nakopnou, ale určitě po nich nezůstanete sytí déle než dvě hodiny, možná i hodinu. Vždy tedy čtěte složení a kontrolujte kolik je v daném produktu zastoupeno hlavní složky a kolik % z obsažených sacharidů tvoří právě cukry. Další, co by vás mělo zajímat, je tuk, který sušenky obsahují. Pokud najdete palmový či palmojádrový, opět ruce pryč. Pravděpodobně se bude jednat o tuky ztužené, které rozhodně za zdraví nepovažujeme. Pokud najdete kokosový olej, řepkový olej či máslo a olej olivový, pak je to v pořádku. V neposlední řadě spočítejte počet ingrediencí. Pokud jich bude přes 10, pak sušenky nekupujte.

Domácí sušenky za pár minut
Nejlepší sušenky budou vždy ty domácí. Ideálním základem jsou ovesné vločky, které vám dodají potřebnou vlákninu a obsahují betaglukany, které se obzvlášť v zimě hodí. Vločky jen smícháte s rozmačkaným banánem. Banán díky své konzistenci hmotu spojí dohromady a nemusíte už přidávat žádné vajíčko. Tím máte základ hotový a nyní stačí přidat, co vám chutná. Třeba předem namočené ořechy, rozinky, datle, zkrátka cokoliv. Doporučujeme do sušenek přidat i různá semínka chia, konopná nebo lněná.

Sušenky si upečte už večer, ať si je můžete zabalit do krabičky na druhý den, nebo ráno jen sníst.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!