Pozor na sladidla na bázi fruktózy – mnohdy jsou horší, než klasický cukr

Pozor na sladidla na bázi fruktózy – mnohdy jsou horší, než klasický cukr
zdroj: Adobe Stock

Snažíte se omezit cukr ve stravě a řešíte to výběrem různých alternativních sladidel s menším množstvím kalorií? Nebo máte doporučeno, že musíte konzumovat alespoň dia výrobky či potraviny s obsahem fruktózy? Pak možná vymítáte čerta ďáblem....

Fruktóza neboli ovocný cukr je monosacharid, který se přirozeně nachází ovoci, medu a některých druzích zeleniny. Fruktóza se dále nachází třeba v agávovém sirupu či jiných technologicky zpracovaných sirupech. Spolu s dalším monosacharidem, glukózou, neboli krevním cukrem, tvoří cukr tak, jak ho známe, sacharózu.

Fruktózové slazení
Společnost se snaží proti stále se rozšiřujícímu diabetu bojovat různými způsoby. Jedním z nich je i neustálé vymýšlení alternativních sladidel, které nezvedají hladinu krevního cukru. Jedním z nejběžnějších forem takových produktů je sirup / prášek na bázi fruktózy.

Používání takových produktů je ale nebezpečné hned ze dvou důvodů. Vzhledem k tomu, že fruktóza nezvedá hladinu inzulínu ani leptinu v krvi, nespouští se ani přirozené tlumiče apetitu a hladu. U těchto alternativních sladidel na bázi fruktózy tedy nedochází k pocitu uspokojení paradoxně i díky podvědomí, kdy člověk zkonzumuje daného sladidla mnohem více, protože si řekne, že vlastně může, protože to není cukr v pravém slova smyslu. Druhé nebezpečí plyne z jejího metabolismu. Po konzumaci putuje fruktóza do jater, kde je buď využita, nebo uložena ve formě glykogenu a nebo v případě, že energie z ní zrovna není potřebná, přeměněna na tuk, který se rád ukládá do oblasti jater. Nadměrný příjem fruktózy z „alternativnějších“ sladidel může být tedy paradoxně horší, než cukr z potravin. Pokud na začátku spustila váš problém zvýšená hmotnost, fruktóza určitě řešení nebude.

Znamená to, že i ovoce je špatně?
Určitě ne. Metabolismus přirozeně se vyskytující fruktózy v ovoci je zpomalován vysokým obsahem vlákniny. Nelze tedy srovnávat konzumaci ovoce a s tím spojených benefitů a používáním sladidel na bázi fruktózy. Samozřejmě i u ovocných lisovaných šťáv platí, že se musí konzumovat s mírou. 100 ml ovocné šťávy obsahuje v průměru 10 g cukru, což není úplně málo.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!