Tuky a oleje: Na čem vařit, co si namazat na chleba a jakým tukům se vyhýbat?

Tuky a oleje: Na čem vařit, co si namazat na chleba a jakým tukům se vyhýbat?
zdroj: Adobe Stock

Názory na různé druhy tuků se velmi často mění a ani odborníci se mezi sebou zcela neshodnou. Jaké tuky jsou prokazatelně škodlivé? Proč je potřeba myslet na omega-3 mastné kyseliny a co cenného nám poskytuje rybí tuk?

V 10 + 1 otázkách se dozvíte odpovědi na základní otázky, které vás zajímají. Na názor ohledně prospěšnosti různých tuků pro naše zdraví jsme se zeptali RNDr. Michaely Bebové, odbornice na výživu a biochemičky.

Sledujte náš kanál na youtube

Tuky
Tuky jsou základní složkou naší stravy a nejvydatnějším zdrojem energie. Jsou stavební složkou buněk a slouží jako rozpouštědlo pro vitamíny A, E, D a K. Tuky obecně dělíme na nasycené a nenasycené. Nasycené tuky se nacházejí převážně v živočišných produktech – másle, sýrech, vejcích, mase, mléčných výrobcích, ale i rostlinných olejích, palmovém a kokosovém oleji. Za normální teploty to jsou většinou tuky pevné. Nenasycené tuky zahrnují většinu rostlinných a rybích olejů a patří sem také známé tuky s omega-3 mastnými kyselinami, dále omega-6 a omega-9. Jsou to převážně oleje, tuky v tekuté podobě. Zatímco o prospěšnosti omega-3 mastných kyselin a polynenasycených olejů obecně není pochyb, tuky nasycené jsou stále velkou otázkou. Čemu bychom se ale měli vyhnout jednoznačně jsou transmastné kyseliny (trans-tuky), které stále ještě najdeme v mnoha potravinách.

Moderátorka: Zuzana Košařová

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!