Pozor na smoothie! Možná právě kvůli nim nehubnete

Pozor na smoothie! Možná právě kvůli nim nehubnete
zdroj: Unsplash

Jen proto, že je smoothie plné ovoce a zeleniny, nemusí být nutně to nejzdravější. Máte rádi smoothie, dáváte si ho často a ještě se snažíte před létem nějaké to kilo shodit? Pak může být kamenem úrazu. Jaké chyby si pohlídat?

Smoothie může být vaší volbou zdravé snídaně. Ovšem pouze v případě, že bude splňovat rovnováhu makroživin – bílkovin, sacharidů a tuků. Na rozdíl o ovocných a zeleninových šťáv je smoothie plné vlákniny, protože jednoduše vznikne nikoliv odšťavněním, ale rozmixováním celých plodů. Abyste za chvíli neměli hlad, měli byste proto smoothie doplnit alespoň o 15 g bílkovin – skvěle poslouží třeba bílý jogurt, nízkotučný tvaroh či proteinový prášek bez přidaných cukrů. Zdravé tuky můžete doplnit pomocí neslazeného ořechového másla, chia či lněnými semínky nebo avokádem. Mražené ovoce se postará o krémovou strukturu.

Nyní víte, co všechno by správné smoothie mělo obsahovat. Jaké jsou chyby v jeho přípravě, které mohou stát za tím, že vaše váha nejde dolů?

1. Smoothie je příliš velké
Kalorie a cukr zabalené ve formě na oko zdravého pití mohou významně zkreslovat. Když jídlo nežvýkáte, ale pijete, můžete nabýt dojmu, že toho do sebe vlastně dostáváte méně. Opak je pravdou – nutriční hodnota je stejná, lepší je jen stravitelnost. Porce, kterou ve smoothie rozmixujete, by proto neměla být větší než ta, kterou běžně sníte.

2. Příliš mnoho přísad
Říká se, že všeho moc škodí a platí to i v případě smoothie. Ovoce, zelenina, jogurt, smetana, protein, sorbet, avokádo, ořechy. Tím vším se zvyšuje kalorická hodnota. Pokud si smoothie kupujete, nezapomínejte pročítat složení. Jedna láhev nemusí sloužit jako jedna porce, ale kaloricky ji dokonce může významně převyšovat. Pozor si dávejte zejména na koktejly s ořechovým máslem, kokosovým olejem nebo avokádem – ty přidávají značné množství kalorií.

3. Sladidla a cukr
Ovoce je samo o sobě sladké dost. Nepotřebujete proto do smoothie přidávat další cukr, a to ani v případě, že pochází ze „zdravého“ zdroje jako je med nebo javorový či datlový sirup. V případě, že si smoothie kupujete, opět nezapomeňte zkontrolovat složení.

4. Hltáte
Smoothie není nápoj v pravém slova smyslu. Jedná se o rozmixované jídlo. Nepijte jej proto jako vodu. I jídlo musíte žvýkat pomalu – to zvyšuje pocit sytivosti. Konzumujte pomalu i smoothie, poválejte jej na jazyku a v ústech a vychutnejte si jej, jako kdybyste jedli cokoliv jiného. Zasytí vás tak více a na delší dobu. Hypotalamu, centru pocitu sytosti, totiž trvá nejméně 15 min, než vyšle signál o tom, že se cítíte sytí.

5. Špatná doba
Vaše tělo cukr lépe vstřebává v určitých časech. Zejména v dopoledních hodinách. Smoothie je proto ideální snídaní nebo dopolední svačinou, počínaje obědem byste ale měli brzdit. Mohlo by se hodit ještě po fyzické aktivitě – pro doplnění živin nutných k regeneraci svalstva. Jinak byste si jej ve večerních hodinách už rozhodně dopřávat neměli.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!