Vitamín B3 pomáhá chránit kůži přes sluncem. Kde ho najdete?

Vitamín B3 pomáhá chránit kůži přes sluncem. Kde ho najdete?
zdroj: Adobe Stock

Hraje klíčovou roli v metabolismu živin. Třetí vitamín skupiny B, vitamín B3 nebo jinak známý také jako niacin není problematický, ale přesto bychom dostatečný příjem neměli podcenit a to zejména nyní v létě, kdy ho ocení hlavně naše pokožka.

Kvalitní strava zajistí pravidelný příjem
Dostatečný příjem vitamínu B3 zajistí uvolňování energie ze sacharidů. Zároveň s tím se spolupodílí na regulaci hladiny krevního cukru a správné funkci nervového systému. Zajistí tvorbu červených krvinek a protilátek. Postará se o pevnost a pružnost kůže. Doporučená denní dávka pro dospělého činí pouhých 16 mg. Tělo si polovinu potřebného niacinu samo vytváří a vyváženou stravou hravě doplníme zbytek. Ovšem v případě osob, které konzumují nadměrné množství sladkostí nebo alkoholu, je nutné denní množství ztrojnásobit.

Nedostatek je vzácný
Výrazný nedostatek vitamínu B3 způsobuje nemoc zvanou pelagra. Onemocnění je poměrně rozšířené v rozvojových zemích. Projevuje se otoky kůže, depresemi, nespavostí, zánětem dutiny ústní a po delší době také demencí, nesnášenlivostí hluku, světla a halucinacemi. V našich podmínkách je známý pouze mírný, krátkodobý nedostatek. I ten je velmi ojedinělý. Postižené osoby trpí nespavostí, podrážděností, neschopností se soustředit a ztrátou chuti k jídlu.

Lék na cukrovku i deprese
Pravidelným užíváním vysokých dávek můžeme zmírnit některé choroby. Například cukrovku prvního typu, artritidu nebo psychikcou únavu. V takovém případě sáhneme po potravinových doplňcích, ale vzhledem k tomu, že se jedná o dávky výrazně převyšující doporučené denní množství, je na místě konzultace s lékařem.

Existují dva typy vitamínu B3, a to kyselina nikotinová a nikotinamid. Oba typy lze sehnat ve formě potravinových doplňků, ovšem každý z nich se užívá k léčbě jiných obtíží. Zatímco kyselina nikotinová je vhodná ke snížení cholesterolu a léčbě srdečních onemocnění, nikotinamid se užívá při depresích, schizofrenii nebo kožních onemocněních. V obou případech se konzumuje 500 mg niacinu několikrát denně. Vysoké dávky ale nejsou vhodné pro osoby trpící poruchou jater, dnou nebo žaludečními vředy.

Živočišné i rostlinné zdroje
Vitamín B3 se přirozeně vyskytuje v potravinách živočišného původu, nejvíce v játrech, mořských rybách a vejcích. Z rostlin jsou to fazole, hrách, slunečnicová semínka, ořechy a zejména pivovarské kvasnice, které jsou zdrojem celé řady vitamínu B. Nejlepšího účinek dosáhneme užíváním s ostatními zástupci skupiny vitamínu B. Měli bychom na to myslet zejména při výběru potravinových doplňků. V opačném případě bude přebytek niacinu vyloučen močí. Výborným a komplexním zdrojem nejen vitamínu B3 jsou pivovarské kvasnice, které běžně seženete v lékárně.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!