Jak bojovat stravou se syndromem neklidných nohou

Jak bojovat stravou se syndromem neklidných nohou
zdroj: Shutterstock

Bolesti lýtek, svědění, brnění a nutkání pohybovat dolními končetinami. Tak se projevuje syndrom neklidných nohou. Přichází nejčastěji v pozdních večerních hodinách a v noci, takže kromě toho všeho způsobuje i potíže se spánkem.

Pnutí, otoky, bolesti, mravenčení, napětí, zvýšená tvorba nevzhledných „metliček“ a křečových žil neboli varixů. To jsou další charakteristiky nenápadného, ale velmi vtíravého a nepříjemného onemocnění zvaného syndrom neklidných nohou. V klidu se zhoršují, s fyzickou aktivitou ustupují. Přesný mechanismus působení syndromu se dosud odborníkům nepodařilo zcela vystopovat, nicméně jsou ve většině případů přesvědčení o tom, že příčiny jeho vzniku jsou neurologické. Na vině ale může být i chronická žilní nedostatečnost, těhotenství či menopauza, potíže se srdcem, nadváha a obecně špatný životní styl, dehydratace nebo dysfunkce lymfatického systému.

Nezapomínejte na hořčík
Ačkoliv to všechno může znít poněkud děsivě, řešení někdy bývá jednodušší, než by se na první pohled zdálo – mnohdy totiž stačí doplnit hořčík. Ten se podílí na více než 300 metabolických dějích v těle, mezi něž patří metabolismus energie, vápníku a draslíku, syntéza proteinů a DNA. Hořčík neboli magnesium se podílí na zachovávání funkce svalů a nervů, stará se o stabilní rytmus srdce a posiluje imunitu, kosti a zuby. Jeho nedostatek se tedy může projevit na dysfunkčnosti všeho výše zmíněného stejně jako na vzniku otoků, a to už se dostáváme k popisovaným symptomům syndromu neklidných nohou. Potřeba hořčíku se odvíjí od zdravotního stavu a životního stylu daného jednotlivce, obecně vzato lze však říci, že denní doporučená dávka pro dospělého člověka se pohybuje kolem 300 mg na den. Potřeba hořčíku se zvyšuje se stoupajícím věkem, v těhotenství a při kojení. Více jej potřebují také fyzicky aktivní lidé nebo pacienti s nemocným srdcem či cukrovkou.

Čas od času si dopřejte pohanku
Pomoci se snížením pocitu těžkých nohou může i aescin, což je saponin nacházející se v rostlince jménem jírovec maďal neboli kaštan koňský. Najdete jej ve volně prodejných lécích a užívá se k léčbě otoků a zánětů. Funguje zejména při pomoci se snižováním pocitu těžkých nohou a zlepšením cirkulace krve v drobných cévách tím, že snižuje křehkost cévních stěn. Pacienti trpící otoky vzniklými v důsledku onemocnění srdce, ledvin nebo cév, by se ale jeho užívání měli raději vyvarovat. Cévní stěny, které se v případě syndromu těžkých nohou vyplácí opečovávat, posiluje i rutin (vitamin P), jehož významné množství se nachází třeba v pohance, nebo výtažek z rostliny gotu kola, který navíc zlepšuje i průtok krve.

Oslaďte si život borůvkami
Dalším pomocníkem v boji se syndromem neklidných nohou se mohou stát antioxidanty bránící tělo před škodlivým působením volných radikálů a chránící buňky před poškozením. Spoustu jich získáte z plodů borůvek, které činí kapiláry odolnějšími a podílí se významně i na zlepšování průtoku krve. Z přírodní říše podávají ochotně pomocnou ruku také další rostlinné chemikálie známé jako flavonoidy. Flavonoidy obecně najdete v zelenině, ovoci a bylinkách, proto tyto potraviny konzumujte co nejvíce.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Užitečné tipy a prevence padání vlasů po porodu

Užitečné tipy a prevence padání vlasů po porodu

Padání vlasů trápí po porodu každou ženu. Mohou za to hormonální změny, které probíhají, když se tělo vrací do původního stavu. Jsou přirozené, ale umí pěkně vyděsit. Dobrá zpráva je, že vlasy brzy padat...

Čtěte dál
Podzimní splín je přirozený, naučte se s ním vyjít

Podzimní splín je přirozený, naučte se s ním vyjít

S nástupem podzimu přibývá deštivých dní, ubývá slunce, které se večer schovává za obzor o poznání dříve než v létě. Není divu, že...

Videorozhovor