Chcete opravdu posílit svou imunitu? Pak musíte kromě stravy změnit i něco jiného

Chcete opravdu posílit svou imunitu? Pak musíte kromě stravy změnit i něco jiného

Imunita zastřešuje celou lidskou fyziologii. Je to tenké a křehké vlákno, které se line celým tělem. Každá malá trhlinka se někde jinde může projevit. Imunita je citlivá a vyžaduje celostní přístup. Nestačí změnit jen jednu věc, na imunitě je potřeba pracovat komplexně.

Jedna z nejdůležitějších věcí je strava. Nutričně chudé potraviny musí vystřídat ty nutričně bohaté. Ty přirozeně obsahují živiny, minerály a vitamíny, které tělo potřebuje ke správně fungující imunitě. Potravin, o kterých se říká, že umějí z různých stran posílit imunitu, je mnoho. Nemusíte se snažit obsáhnout všechny. To bychom nedělali nic jiného, než si odškrtávali, kolik jsme čeho snědli a jaké jsme splnili. Bohatě postačí, když si jich vyberete pár, ty ale budete muset konzumovat s železnou pravidelností.

Vyzkoušejte třeba tyto:

1. Vejce
Jsou považována za nejuniverzálnější a nejkomplexnější zdroj bílkovin. A oprávněně. Jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny a všechny esenciální aminokyseliny. Obojí jsou nezbytné pro činnost mozku, růst, vývoj a ochranu před kardiovaskulárními chorobami. Vaječné bílky jsou bohaté na vitaminy D, E, K, B2, B5, B6, B12 a minerály jako je zinek, železo a měď. Vaječné žloutky kalorie a cholesterol vyváží vitaminy A, D, E, K a také lecitinem. Jedno průměrně velké vejce obsahuje přibližně 76 kcal; 7,5 g bílkovin a 5,1 g tuků. Vejce je úžasně komplexní potravina, která tělu může dodat velmi mnoho. Myslete však na kvalitu a zdroj.

2. Kurkuma
Kromě lahodné chuti, která dokáže dodat šmrnc mnoha pokrmům, je kurkuma oblíbená i pro obsah kurkuminu – protizánětlivé látky, která zodpovídá za zářivou žluto-oranžovou barvu. Kurkumin aktivuje produkci imunitních buněk, tzv. T-buněk, které jsou hlavními bojovníky za obranyschopnost v rámci imunitního systému.

3. Ženšen
Ženšen zdraví prospívá hlavně obsahem přírodních látek ginsenosidů, které se nacházejí v jeho kořeni. Ten se nejčastěji užívá ve formě čaje. Četné studie prokázaly, že jeho pravidelné popíjení chrání tělo proti rakovině, pomáhá mírnit menstruační křeče, podporuje imunitu, snižuje krevní tlak, zlepšuje funkci mozku a u mužů dokonce zvyšuje libido.

4. Zelený čaj
Zelený čaj je bohatý na přírodní polyfenolické látky. Ty mají hlavně antioxidační, protizánětlivé a protirakovinné účinky. Zelený čaj jich obsahuje až 30 %, včetně velkého množství katechinu nazývaného epigalokatechin galát (EGCG). Ten je silným antioxidantem, který v těle pomáhá snižovat tvorbu volných radikálů, čímž chrání buňky před poškozením.

Imunita je i o pocitech
Pro komplexní posílení imunity jako celku nestačí se zabývat pouze tím, co jíme, ale také reflektovat, jak se cítíme v určitých situacích, jakou máme každý den náladu, nebo jakou v dané chvíli vyzařujeme či potřebujeme energii. To všechno dohromady jsou totiž faktory určující, jak se člověk zabývá tím, co jej obklopuje a jak moc to ovlivňuje jeho vnitřní rozpoložení. Protože naše psychická stránka je s imunitou nedílně spjata.

Celostní medicína jako přístup k životu
Přirozenou obranyschopnost organismu lze tedy trvale zvýšit pouze přístupem podobným celostní medicíně, který zahrnuje všechny aspekty našeho života, a nejen pouze jeho úzkou částí související s výživou. Sem tedy patří také vyváženost aktivity a odpočinku (jak fyzické, tak i duševní), která by se měla stát součástí každodenní rutiny stejně jako třeba snídaně. Nic nezkazíte, když si vytvoříte svůj vlastní rituál meditace (ať už je to pouhé sezení na zahradě a pozorování stromů nebo si lehnete na zem a zavřete oči) budete se snažit trávit hodně času v přírodě. Pobyt v horách a obecně v přírodě se na Západě začíná předepisovat už i místo léků. Tato nová vlna přístupu k léčbě představuje sympatické vyhlídky a konkurenci k čistě medikamentózní léčbě.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!