Podzimní deprese: Jak ji poznat a jak s ní bojovat?

Podzimní deprese: Jak ji poznat a jak s ní bojovat?

Deprese zahajuje svůj útok jemnými způsoby, které mohou uniknout tomu, v kom se začíná rodit, i těm, kteří se nacházejí v jeho bezprostředním okolí. Toto čím dál tím častější onemocnění se může týkat i zdánlivě veselého člověka. Často je to i o tom, že si ji nechceme připustit a bojíme se požádat o pomoc. Podzim je období, kdy doslova útočí ze všech stran... Jak rozpoznat její hranice?

Izolace, beznaděj, znecitlivění, nevyhnutelnost. Tyto pocity se projevují i navenek a jde jen o to naučit se rozpoznat jejich signály. Možná tím pomůžete někomu, kdo je na kraji hlubinné propasti, nebo sami sobě, když ucítíte, že se steskem a úzkostí necháváte unášet více než je zdrávo. Co ale dělat, když zjistíte, že vaši blízcí trpí depresí? Nebojte se je oslovit. Vaše pomocná ruka může být tím, co je vysvobodí z temnoty a zahájí ozdravné procesy.

Jaké symptomy deprese nám často unikají?


Úzkost
Úzkost čas od času přepadá každého a nemusí nutně značit přicházející depresi. Divné ale je, když přetéká únosnou mez a stává se běžnou součástí života. Také když převažuje nad radostí. Postižení lidé nemohou zastavit tok špatných myšlenek, nemohou vydržet sami se sebou a zároveň nevyhledávají společnost. To všechno je trápí, nevědí, jak z toho ven a ocitají se v začarovaném kruhu. Buďte trpěliví, buďte tu pro ně a naslouchejte jim. Dejte jim svůj čas, to je pro ně nejcennější.

Špatná paměť a koncentrace
Roztržitost, zapomětlivost, roztěkanost, neschopnost udržet kontinuální linii delšího rozhovoru. Lidé v depresi mají potíže s udržením pozornosti, protože se zaobírají stavem, v němž se nacházejí a z něhož neznají úniku. Ukažte jim, že čas od času také něco zapomenete a že pro to hned nejste špatní. Tedy nejsou špatní ani oni. Ukažte jim vstřícnost a pochopení a praktikujte vlídný tolerantní přístup.

Pocity viny a temné myšlenky
Neustále si něco vyčítají, užírají se drobnostmi a tíží je pocit hluboké viny. V návaznosti na to přicházejí temné myšlenky, které nemají sílu ovládat a které způsobují, že se do temné bažiny deprese propadají stále víc a víc. Dejte jim najevo, že jsou dobrými lidmi a že každý občas šlápne vedle. Řekněte jim, že zklamání a neúspěchy střídá zase štěstí a úspěch a dokažte jim, že nic není tak hrozné, jak se zdá. Aneb, když nejde o život, nejde o nic.

Ztráta emocí
Ztráta emocí. Zní to divně, ale je to tak. Lidé v depresi jsou pasivní, rezignovaní a jediná emoce, kterou doopravdy pociťují, je lítost nad vším, co je obklopuje, nejvíce však sami nad sebou. Sžírá je neukojitelný černý smutek a oni se mu neumí vzepřít a postavit. V jejich srdci zeje ohromná díra, kterou neumí vyplnit. Připomeňte jim, že zaplnění oné díry je nejlepší způsob, jak dát životu smysl.

Nespavost
Vyzkoušeli už úplně všechno. Teplé mléko, počítání oveček. Nic nezabírá. Podpořte je ve vytváření nových zvyků podporujících zdravý spánkový režim. Zařiďte, aby omezili čas trávený na televizi, mobilu, tabletu apod., nabádejte je, aby chodili dříve spát, aby pozdě v noci nejedli nebo nepili.

Léčení depresí jógou
A jak se chovat, když začnete něco podobného pociťovat sami na sobě? Není nutné hned běžet k lékaři a nechat si napsat prášky. Především praktikujte prevenci, kterou může představovat třeba jógová praxe. Najděte si svého učitele, nebo zkuste doma jednoduché relaxační cvičení, kdy si v leže na zádech zavřete oči, obrátíte pozornost k dechu a budete jej jen sledovat. Kam vás vede? Jakou dráhu v těle vykonává? Kudy do těla vstupuje a kudy z něj vystupuje? Kde ho cítíte? A jak se při tom cítíte vy? Věnujte každý den takovou chvilku sami sobě a snažte se vědomí dechu přenést do každodenního života. Taková praxe pomáhá k přijetí sebe sama i okolí, buduje nadhled, který očišťuje a chrání před útoky vnějších vlivů způsobujících strach, stres, úzkosti a deprese.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!