Chytají vás křeče do nohou? Známe příčiny i řešení

Chytají vás křeče do nohou? Známe příčiny i řešení

Když se uprostřed noci probudíte s nohou ohnutou v nepřirozeném úhlu, neschopnou v dané chvíli pohybu a navíc bolestivou, je to vyloženě nepříjemné. Křeče dokáží život udělat pořádně peprným. Proč se vlastně dějí?

Křeče obvykle představují varování, že něco přeháníte. Dobrou zprávou ale je, že ve většině případů mají několik běžných příčin a lze se jich docela snadno zbavit. Pokud ale zaznamenáváte jejich výskyt častěji, měli byste si promluvit s lékařem. Časté křeče v nohách totiž mohou signalizovat potíže s oběhovým nebo centrálním nervovým systémem.

Jaké jsou nejběžnější příčiny křečí v nohou či prstech?

1. Dehydratace
Často bývá na vině celková dehydratace organismu a nedostatek minerálů jako je draslík, vápník a hořčík. Když hodně cvičíte a potíte se u toho, dochází ke ztrátě elektrolytů, které je nutné pro správnou funkci svalstva doplnit. Nestane-li se tak, tělo dá svůj momentální stav najevo nespokojeností-křečí.

2. Těsné boty
Křeče ve špičkách prstů často pramení z deformace nebo omezeného průtoku krve v pevných stahujících botách. Jak poznáte, kdy jsou boty moc těsné? Pokud nemůžete uvnitř bot po obutí roztáhnout prsty, nebo prsty rovnou začínají tuhnout, tak od takové obuvi dejte ruce pryč.

3. Stárnutí
Podíl na vzniku křečí má částečně i rostoucí věk. Proto se křeče často začínají objevovat až po padesátce, kdy kosti ztrácejí vápník a svaly zase vitalitu a pružnost. Stoupající věk se projevuje i na kondici nervového a cévního systému. Nervy poskytující výživu a podávající zprávy svalům, už na to zkrátka nemají tolik síly a energie.

Jak se křečí zbavit?
Špatná zpráva je, že univerzální lék neexistuje. A výzkumy ukazují, že suplementace hořčíkem také není jednoznačnou pomocí, i když pro mnoho sportovců stále zůstává spásným a důležitým pomocníkem. Základem je dodržování pravidelného pitného režimu a v případě zvýšeného pocení a pravidelné sportovní aktivity také suplementačního režimu elektrolytů – draslíku, hořčíku, sodíku a vápníku. Pravidelně jezte potraviny bohaté na tyto minerální látky - banány, sýry, jahody, mandle a obecně širokou škálu ovoce a zeleniny.

Nepřepínejte se
Nepřehánějte to s prací, ale ani výkonem, pakliže je čistě rekreační. Vlivem stresu jsou svaly v neustálém napětí, což může vyvolávat křeče. Zvolněte a nepřepínejte se. A když přijdete z práce domů, kompenzujte celodenní sezení/stání fyzickou aktivitou, kterou máte rádi. Ani jeden extrém není správný.

Protahujte se
Když už si po práci půjdete zaběhat (nebo budete provozovat jakýkoliv jiný sport), nezapomínejte na protažení. Nejen, že zvýšíte flexibilitu a rozsah pohybu, ale výrazně snížíte riziko poranění a svaly krásně uvolníte. Přidejte pravidelné masáže, saunování a občasné horké koupele.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!