Tonik: oblíbený nápoj, který obsahuje látku s léčivými účinky

Tonik: oblíbený nápoj, který obsahuje látku s léčivými účinky
zdroj: Pixabay

Ani sladký, ani trpký. Tonik je oblíbený pro nevšední říznou chuť. Osvěžující kombinace nahořklosti a sladké chuti. A když se navíc podává s plátkem citronu… Věděli jste, že tato skvělá chuť je způsobená látkou přírodního původu, která se dříve používala jako hlavní lék proti malárii?

Tonik obsahuje alkaloid chinin
Typicky hořkou chuť toniku má na svědomí látka chinin. Jedná se o přírodní látku nacházející se v kůře peruánského stromu vysoko v Andách. Chinin je alkaloid, který působí jako slabé analgetikum, antipyretikum a také hlavně jako antimalarikum ­– lék proti malárii. Popíjení toniku vás ale před malárií nezachrání. Chininu se zde totiž nachází výrazně méně, než kolik je potřeba pro léčebné účely. Všechny značky toniku bez výjimky obsahují chinin, ale jeho množství se u konkrétních výrobců liší. Většina výrobků kromě chininu obsahuje také další umělé ovocné nebo bylinné příchutě pro zesílení celkové chutě a zmírnění přirozené hořkosti chininu. Vždy je tedy potřeba číst složení na etiketě a vybírat si alespoň kvalitní produkty bez zbytečných aditiv.

I tonik je kalorická bomba
Tonik má poměrně vysoké množství kalorií, srovnatelně třeba s kolou. Proč to ale tak je? To kvůli obsahu cukrů. Některé značky používají kukuřičný sirup s vysokým obsahem ovocného cukru fruktózy, jiné třtinový cukr nebo jednoduše obyčejný řepný cukr. Pokud holdujete populárnímu alkoholickému drinku gin-tonic, protože se domníváte, že ve srovnání s ostatními míchanými nápoji vyniká lehkostí, bohužel se mýlíte. Díky alkoholu se počet kalorií může vyšplhat až na 200 kcal na jeden drink. Zařaďte tedy tonik do pomyslné kategorie „nápoj, co obsahuje hodně cukrů“ a dopřávejte si ho raději spíše výjimečně.

Light nápoje jsou plné sodíku
Kromě kalorií může být tonik i značným zdrojem sodíku. A bohužel, vyšším množství sodíku vynikají právě light verze bez cukru, které milovníci tradic vyhledávají v domnění, že najdou solidní alternativu k oblíbeným chutím. Ani tonik není výjimkou. Dietní nápoje sice neobsahují cukr, spolu s nimi ale můžete konzumovat téměř dvojnásobné množství sodíku než u originálních nápojů s cukrem.

Namíchejte si vlastní tonik
Pokud se nahořklé chuti toniku nechcete vzdát ani po tom, co jste zjistili, kolik má kalorií, máme pro vás řešení. Namíchejte si vlastní tonik. Pochutnáte si a navíc snížíte množství cukru, sodíku a kalorií ve vašem jídelníčku. Jak na to? Vyberte sodovku, perlivou vodu nebo minerální vodu. Přidejte spoustu citronu a bylinky dle chuti a preferencí. Spíše než o tonik se bude jednat o domácí limonádu, ale budete mít zase zaručeno, že zdraví to pomůže a vaše chuťové buňky se zpět navyknou na jemné přírodní příchutě.

Tonik není pro děti
A ještě jedno upozornění na závěr. Stejně jako kofeinové nápoje ani tonik není vhodný pro děti. Chinin může způsobit v mladém organismu nesoustředěnost, nervozitu nebo problémy se spánkem. Jako kofein, i tonik má mírně povzbuzující účinky.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!