Rostlinná strava a cestování. Praktické rady pro začínající vegany

Rostlinná strava a cestování. Praktické rady pro začínající vegany
zdroj: Adobe Stock

Cestování je dnes velmi populární, a tak rozličné kouty naší země i zemí cizích prozkoumáváme s vášní a celoročně. Často vezmeme auto nebo vlezem do vlaku a prostě jedeme. A k cestování patří strava. Pokud jíte jak živočišné, tak rostlinné produkty, pak si vždycky nějak poradíte. Jak se ale popasovat s realitou pokud jste vegan, čili čistě na rostlinné stravě?

Pokud nepřijímáte žádné živočišné produkty, jste na veganské stravě. Pokud s ní teprve začínáte a ještě nejste zkušení, může pro vás stravování mimo zaběhlé dny představovat velkou výzvu. Obzvlášť, když se rozhodnete někam vycestovat a nebo cestujete opravdu často a rádi. Jak vegany, tak nevegany často fascinuje tatáž otázka. Co tam budeš jíst? Vybereš si něco? To si musíš brát všechno vlastní? Případně komentáře typu: Ty to máš tak složité. Tohle bych nemohl/nemohla dělat. Co vlastně jíš? A zasytí tě to vůbec?

My vám ale ukážeme, že vegani to na cestách rozhodně nemají tak těžké, jak se na první pohled může zdát. Pro nevegany může posloužit jako vhled do veganského života, pro vegany-začátečníky jako inspirace.

V restauraci
Návštěva restaurace (pokud to není zrovna veganská) se pro vegana může stát noční můrou. Vybírejte si tedy hlavně jednoduché pokrmy, na kterých si pochutnáte. Nejčastěji budete kombinovat dvě přílohy: např. opečené brambory s grilovanou zeleninou, nebo rýži s dušenou zeleninou, nebo např. kuskus a zeleninu. S tímto schématem lze dělat divy a různě je kombinovat. Na místě je dotaz, zda je zelenina upravována na másle, ačkoliv dnes bývají u pokrmů vyznačeny alergeny čili to lze zjistit velmi jednoduše pouhým pohledem. Další oblíbené menu zpravidla sestává ze salátu – vyhlédněte si, který se vám líbí a při objednávce požádejte, aby tam nedávali ingredienci, kterou nejíte – tedy např. kozí salát bez kozího sýra apod. Aby byl pokrm vydatnější, dejte si k tomu pečivo. Na občasně kyselé výrazy obsluhy si člověk musí zvyknout. To nijak obejít nelze. Poté si z vlastních zdrojů nebo při dalším jídle doplňte to, co chybělo ­­– nejčastěji  to budou bílkoviny.

Na dovolené
Dovolená! V jižních státech? Řecko, Španělsko, Itálie apod. Ráj! Bufety nejméně dvakrát denně a hora ovoce a zeleniny na rozličné způsoby. K tomu olivy, obiloviny, luštěniny, oříšky. Stačí to všechno správně skombinovat, aby tělo dostalo, co potřebuje. Můžete si vzít s sebou např. vlastní sójový jogurt a smíchat jej s vločkami a ovocem, které je dostupné, nebo si dát celozrnné pečivo s džemem a ovocem. K tomu džus a káva. A večeře? Jednoduše: vyberte obiloviny nebo pseudoobiloviny (rýže, kuskus, bulgur, pohanka, quinoa) nebo brambory, zeleninu, luštěniny – podle toho, co je k mání, a pár ořechů či oliv. Ve spoustě destinací, a dnes už i v Česku, je možno při rezervaci ubytování do zvláštních požadavků zapsat dotaz na veganskou snídani. Mnoho hotelů či ubytovacích zařízení už myslí jak na vegany tak např. na strávníky, co nemohou lepek.

Na cestách
A teď se dostáváme k poslednímu bodu a sice k tomu, co si vegani mohou sbalit jako svačinku na cesty. Připravte si bagetky, kam přijde luštěninová pomazánka, veganský salám, sýr a salát či jiná zelenina. A poté se snažte balit takové potraviny, které vydrží, čili suché: luštěninové chipsy, které můžete kombinovat třeba s obilnými krekry a zeleninou, nebo různé zeleninové lupínky a hlavně oříšky. Skvělou veganskou pochoutkou jsou i raw tyčinky a když vám zbyde místo v batohu, přibalit můžete i sáček veganského proteinu (hrachový, konopný, apod.), který si můžete smíchat s tekutinou a vypít.

V jednoduchosti je krása
Výše uvedený režim samozřejmě je tak trochu nouzovka, a tomu odpovídá i skladba jídelníčku. V běžných dnech by samozřejmě strava měla být mnohem pestřejší. Ruku na srdce, jaký člověk na racionální stravě jí ale každý den naprosto ukázkově?

 

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!