Co je rostlinná dieta a jak se liší od veganství?

Co je rostlinná dieta a jak se liší od veganství?

Plant-based diet nebo po našem dieta založená na rostlinách, rostlinná dieta spočívá v konzumaci ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků a luštěnin. Zjistěte, jak a v čem se liší od stravy veganské.

Ruku na srdce, přiznejme si to – většina z nás by mohla jíst více ovoce a zeleniny. V Americe je situace přímo tragická. Až 90 % Američanů totiž nekonzumuje doporučený příjem ovoce a zeleniny. Ten je přitom pro tělo nezbytný, protože pomáhá snížit riziko srdečních onemocnění, cukrovky i některých tipů rakoviny. 

Veganství je jen jednou z možností
Existuje více způsobů, jak příjem rostlinné stravy zvýšit. Pro některé spočívá ve veganství. To je striktně proti všem živočišným produktům v každé formě. Vegani nejedí maso, mléčné výrobky, ani vejce a med. Také nenosí kožené oblečení a nepoužívají kosmetiku testovanou na zvířatech. Podle Veganské společnostise jedná o způsob života, který se snaží vyloučit, jak jen je to možné. Prakticky všechny formy vykořisťování a krutosti uplatňované vůči zvířatům, ať už je to pro potravu, oblečení či jakýkoliv jiný účel.

Jezte maso, ale přidejte zeleně
Pro některé může být vhodnější pouze rostlinná strava. Rostlinné diety jsou podobné, ale ne zcela stejné jako veganství. Rostlinný způsob stravování znamená jíst více rostlin a rostlinných bílkovin a omezit, nikoliv vysadit, veškeré živočišné produkty. Lidé, kteří dodržují rostlinnou stravu, nemusí přestat jíst maso úplně a také zde neexistují žádná omezení týkající se oblékání či používání živočišných produktů. 

I veganství může být nezdravé
Tvrzení, že veganství je automaticky zdravé, je mýtem. I vegani se mohou stravovat nezdravě. K tomu přispívá i neznalost základní problematiky doplnění makro i mikro živin. Když organismu schází důležité nutrienty, cítí potřebu je hledat jinde a nejsnazší cestou je pro něj samozřejmě cukr a tuk. Pokud tedy člověk, který se rozhodne být veganem, neví, jak si jídelníček poskládat, aby tělu nic nescházelo, je pravděpodobné, že sklouzne k nezdravým stravovacím návykům a konzumaci zpracovaných potravin stejně jako člověk, který jí maso i další živočišné produkty. Základem je proto zajímat se o to, co tělo pro správné prospívání potřebuje. 

Hledejte přirozenost
Tedy přesto, že veganská strava jistě může být zdravá, tvrdí odborníci, že rostlinná strava má jeden významný benefit – obvykle se totiž nesoustředí výhradně na NEKONZUMACI živočišných produktů, jako veganství, ale spíše na zaměření se na přijímání právě přirozených a průmyslově nezpracovaných potravin. To přirozeně vede k výběru potravin jako je čerstvé ovoce a zelenina, luštěniny, celozrnné obiloviny a ořechy a semínka. A ne k volbě pochutin typu sušenky, chipsy, zmrzliny apod. 

Otevřít galerii

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!