Praktické rady a tipy na to, jak zvládnout kocovinu

Praktické rady a tipy na to, jak zvládnout kocovinu
zdroj: Adobe Stock

Snad žádný jiný den netrpí lidé kocovinou tak, jako na Nový rok. Na jednu stranu je určitě co slavit, na tu druhou je to ale velmi smutný fakt. Kocovina je nepříjemná a dokáže pěkně otrávit často celý den. Zpravidla si ale za ní můžeme vždy my sami.

U kocoviny platí přísloví „Pozdě bycha honiti.“, proto vám zde dáváme několik tipů na prevenci kocoviny, protože té je lepší vždy předcházet, ale také na to, jak ji uhasit.

1. Nevybírejte si nápoje s vysokým obsahem kongenerů
Kromě ethanolu, který je hlavní chemikálií alkoholických nápojů, se v nich také objevují tzv. kongenery. Že jste tento termíny ještě neslyšeli? Chyba! Kongenery jsou vedlejší chemikálie, které vznikají při destilaci a dalších reakcích při výrobě alkoholu. Zahrnují např. methanol, isopentanol, aldehydy, různé taniny nebo aceton. Podle některých odborníků a studií mají právě tyto doprovodné látky, které často dodávají charakteristickou chuť či aroma, tendence zvyšovat intenzitu kocovin. Ve velkém je obsahuje třeba whisky, koňak nebo tequilla. Nízkou koncentrací kongenerů se naopak vyznačují průhledné nápoje, jako je vodka, gin nebo bílý rum.

2. Pijte dost vody
Místo ranního drinku na vyrovnání hladinky, jak se často radí, si raději dopřejte dostatek vody. Další alkoholový nápoj po ránu by totiž jen oddálil vaše pozdější muka. Voda vyřeší žízeň a bolesti hlavy, které jsou mimo jiné znamením celkové dehydratace. Alkohol je silné diuretikum, proto se snažte vyhnout i kávě či jiným kofeinovým nápojům, které vám možná na chvíli uleví, v dlouhodobém měřítku ale rozhodně nepomohou.

3. Dopřejte si dostatek spánku
Alkohol může snížit kvalitu a narušit trvání spánku. Špatný spánek může přispět k únavě a podrážděnosti související s kocovinou. Pořádný spánek tedy pomůže tělu v regeneraci. Neodpírejte si jej, a naopak si jej dopřejte dostatek. Udělejte ale jednu věc – vždy, když se vzbudíte, vypijte sklenici vody. Dlouhý spánek bez příjmu tekutin by nebyl tak přínosný. Ideální je, když se vám během noci a rána podaří vypít alespoň litr až litr a půl vody.

4. Pořádně se nasnídejte
Kocovina se někdy pojí s nízkou hladinou cukru v krvi. Hypoglykémie může zvýraznit symptomy jako je slabost a bolest hlavy. Vyvážená snídaně nebo i pozdní noční jídlo může po propité noci pomoci k udržení hladiny cukru v krvi a zmírnění projevů kocoviny. K snídani si dopřejte buď čerstvý ovocný džus a nebo ideálně iontový nápoj. Metabolismus alkoholu vyčerpává základní vitamíny a minerální látky, rozhodně tedy nic nezkazíte, když si k snídani naordinujete B komplex a ovoce bohaté na fruktózu.

5. Prostě pijte s mírou
Množství alkoholu, které vyvolá kocovinu, se u jednotlivých jedinců liší. Někomu stačí 1-2 nápoje, jiní vydrží mnohem víc. A nějakých 23 % šťastlivců podle statistik kocovinu nepocítí bez ohledu na to, jak moc pijí. Proto buďte obezřetní a držte si svou hladinku, u níž víte, že ještě nutně nemusí znamenat budoucí neblahé následky. Pořád totiž platí, že prevence je tím nejlepším řešením. A u alkoholu to platí dvojnásob.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!