Zácpa je zbytečné tabu: Nebojte se o ní mluvit a nechte si poradit

Zácpa je zbytečné tabu: Nebojte se o ní mluvit a nechte si poradit
zdroj: Adobe Stock

Již několik dní jste si nedošli „na velkou potřebu“, máte tvrdé nafouklé břicho a připadáte si nejméně o 2 kila těžší. Strašák zácpa. Značí, že je s tělem něco v nepořádku? Může být zodpovědná za vaši špatnou náladu? Lze se jí nějak účinně zbavit? Odpověď zní: Ano, ano, ano.

Příčiny zácpy nejsou vždy jasné. Někdy mohou být na vině určité potraviny, jako třeba tučné maso, mléčné výrobky, vejce, tučné dezerty a další sladkosti a obecně průmyslově zpracované potraviny. V takových případech pomáhá přidat do stravy ovoce, zeleninu a celozrnné obiloviny bohaté na vlákninu. Na rozdíl od tuků, sacharidů a bílkovin, které tělo přeměňuje na energii, není totiž vláknina plně rozložitelná. A právě v tom tkví její význam. Působí jako kartáč střev, zbaví je škodlivin a optimalizuje vyměšování.

Léky a úzkost
Za zácpu mohou nést zodpovědnost i léky určené pro řešení řady zdravotních problémů. Od trávicích poruch, svalových křečí, záchvatů, bolestí, přes potíže s ledvinami až po vysoký krevní tlak. Podobně může zapůsobit i úzkost, která zvyšuje krevní tlak a srdeční tep. Tím ovlivní svěrače regulující nutkání na stolici, které nefungují tak, jak by měly a způsobí městnání stolice bez možnosti vyjít ven. Pokud máte podezření, že to může být váš případ, promluvte si s lékařem o vhodném řešení. Ovšem pozor, aby vám nepředepsal další léky, které by zácpu jen zhoršily.

Těhotenství a syndrom dráždivého střeva
Starší lidé jsou rizikem zácpy ovlivněni více, než mladší ročníky. A to zejména kvůli snížené aktivitě a celkovému zpomalování metabolismu. O vhodném pohybovém a stravovacím režimu by se měli radit s odborníky. Nastávající maminky mají také vyšší pravděpodobnost zácpy než kdokoliv jiný. Pomoci může podobně jako u jiných – každodenní cvičení, dostatek vlákniny a tekutin. Ovšem zde je rozhodně na místě konzultace s lékařem. Nechcete přeci miminku jakkoliv ublížit. Dalším stavem způsobujícím zácpu, někdy se střídající se s průjmem, je tzv. syndrom dráždivého střeva. Většina lidí jej zvládne vyřešit sama, a to redukcí stresu a dodržováním zásad zdravé výživy. Stejně jako u všeho ale platí, že jakmile pocítíte, že se vám situace začíná vymykat z rukou, měli byste kontaktovat lékaře. Zácpa může ale signalizovat i závažnější nemoci, jako je Parkinsonova choroba, poškození míchy, poranění mozku – to vše může zpomalit pohyby střev. Podobně i cukrovka nebo potíže se štítnou žlázou. Pokud vás zácpa trápí více než dva týdny, neotálejte proto s návštěvou lékaře.

Poslouchejte volání přírody
Často si však zácpu způsobujeme sami. A zcela zbytečně. Zadržováním nutkání na stolici. Máte málo času, nebo se nenacházíte v dosahu kvalitní a čisté toalety, takže to odložíte na potom. Že se poznáváte? Takové jednání se ale nevyplácí. Může totiž omezit střevní pohyby a při pravidelném praktikování vést až k lenivění střev. Problém tak může nabýt dokonce chronického rázu a potom se jej zbavujete již velmi těžko a nepříjemně. Řiďte se tedy heslem: Když musím, tak musím. Také se věnujte minimálně 3krát týdně alespoň 30 minut nějaké příjemné pohybové aktivitě, kterou máte rádi a která vás baví. Nejen, že uděláte něco pro svou kondici a sexy křivky, ale budete udržovat v pohybu a aktivní i vaše střeva.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!