Vědecky ověřeno: Oblíbený doplněk stravy L-karnitin vám opravdu zhubnout nepomůže

Vědecky ověřeno: Oblíbený doplněk stravy L-karnitin vám opravdu zhubnout nepomůže
zdroj: Adobe Stock

Říká se, že doplňky stravy a energetické nápoje obsahující L-karnitin pomáhají hubnout a navíc zvyšují výkonnost. Pro podporu takových tvrzení ale neexistuje dostatek vědeckých důkazů. Přečtěte si, proč byste ke L-karnitinu a dalším podobným doplňkům měli přistupovat s obezřetností.

L-karnitin je tělu vlastní látka, která je derivátem dvou aminokyselin lysinu a methioninu. Tvoří se v  játrech a ledvinách a ukládá se v kosterním svalstvu, mozku, srdci a u mužů také ve spermatu. V těle hraje důležitou roli – doprovází mastné kyseliny s dlouhým řetězcem do mitochondrií buněk, kde se využívají k přeměně v rámci energetického metabolismu. A právě toho se propagátoři karnitinových doplňků stravy chytli.

Co tvrdí výzkumy
Podle amerického National Institutes of Health studie potvrzují, že pacienti s nádorovým onemocněním, kteří denně užívali 250 mg – 4 g L-karnitinu, zaznamenali menší míru únavy. Podle výzkumů L-karnitin dále může zlepšovat citlivost na inzulin u lidí s diabetem druhého typu, zvyšovat plodnost mužů, snižovat riziko úmrtí u pacientů s ischemickým infarktem myokardu nebo infarktem a mírně zlepšovat kognitivní funkce u starších lidí. Přesto všechno ale dvacet let výzkumu nemůže podpořit tvrzení, že L-karnitin podporuje vyšší spalování tuku stejně jako zlepšování fyzické kondice a výkonu.

L-karnitin získáte z běžné stravy
L-karnitin podle vědců tedy není třeba doplňovat ve větší míře prostřednictvím doplňků stravy. Poměrně pohodlně jej totiž doplníte z běžné stravy a jen tolik, kolik vaše tělo opravdu potřebuje. Hodně jej obsahuje červené maso – čím červenější, tím více L-karnitinu daný druh obsahuje. Menší množství L-karnitinu se vyskytuje také u ryb, drůbeže a mléčných výrobků. Karnitinové doplňky na 3 g denně naopak mohou vyvolat potencionální nežádoucí vedlejší účinky, jako je nevolnost, zvracení, křeče a průjem. L-karnitin může u lidí trpících onemocněním ledvin (ačkoliv některé studie ukazují, že pro některé specifické typy onemocnění ledvin může být naopak prospěšný) nebo záchvaty způsobit svalovou bolest. Proto by měli být obzvláště tyto lidé opatrní a nepít energetické nápoje s vyšším obsahem L-karnitinu.

L-karnitin přináší i riziko
Podle vědců z Clevelandské kliniky je nejvážnější komplikací spojenou s L-karnitinem jeho vazba na zvýšené riziko onemocnění srdce. Metabolit L-karnitinu totiž zvyšuje šance na rozvoj aterosklerózy a kornatění tepen. Samotný L-karnitin ale problém nepředstavuje. To spíše to, co se stane, když se setká s bakteriemi ve střevě. Ty produkují chemickou látku zvanou trimethylamin. Ten játra po styku s L-karnitinem převádí na trimethylamin N-oxid neboli TMAO. Tento vedlejší produkt způsobuje kornatění tepen. Vědci ale stále přesně nevědí, zdali tento efekt způsobují doplňky s L-karnitinem, či i jen pouhé pojídání masa.

Kdy je L-karnitin zapotřebí?
Výše jsme uvedli, že L-karnitin je sloučenina pro tělo velmi důležitá. To je pravda. Potřebují jej předčasně narozené děti, lidé trpící genetickou vadou jménem primární deficience L-karnitinu, pacienti trpící bolestmi nervů kvůli cukrovce nebo neuropatii, poklesem kognitivních funkcí nebo rakovinou. Pro všechny ostatní ale neexistuje jediný rozumný a podložený důvod, proč užívat doplňky stravy s L-karnitinem. Mnohem více argumentů, a dokonce vědecky podložených, tuto možnost důrazně nedoporučuje.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!