Diastázu se nevyplatí přehlížet. Jaká zdravotní rizika s sebou nese?

Diastázu se nevyplatí přehlížet. Jaká zdravotní rizika s sebou nese?
zdroj: Adobe Stock

V posledních letech se naštěstí začíná více psát a mluvit o diastáze neboli rozestupu přímých břišních svalů, avšak i přesto stále mnoho lidí neví, co si pod tímto pojmem představit, kdo je tímto problémem ohrožen či dokonce zda se netýká přímo jich samotných. Jedná se přitom o problém, který není radno přehlížet a který bychom ve vlastním zájmu měli začít co nejdříve řešit.

Co je to diastáza a koho nejvíce postihuje?
Diastáza vzniká rozestoupením přímých břišních svalů. Přední břišní stěnu zdravého člověka tvoří svaly rectus abdominis, které jsou k sobě spojeny vazivem linea alba. Pokud však zevnitř na tuto stěnu působí přílišný tlak, vazivo je dále nedokáže držet u sebe, uvolní se, přímé břišní svaly se rozestoupí směrem do stran a mezi nimi tak vznikne mezera. Komu se jako příklad vybavilo těhotenství, věřte, že právě ženy po porodu tvoří největší skupinu lidí trpících diastázou a mnohokrát to bohužel ani netuší. Avšak nejen těhotenství způsobuje rozestup břišních svalů. Přibývá i případů, kdy se s tímto problémem potýkají například lidé s přetíženými břišními svaly z posilovny či kdy je na vině nesprávné provádění cviků. Jindy do role vstupuje zase genetika, prenatální vývoj nebo samotná kvalita pojivových tkání.

Jaká zdravotní rizika s sebou rozestup nese?
Pokud jste zjistili, že trpíte diastázou, na nic nečekejte a vyhledejte odborníka, který vám pomůže problém řešit. Rozestoupením svalů se totiž oslabuje opěrný systém zad a orgánů, což může způsobovat vážné zdravotní komplikace do budoucna. Mezi nejčastější patří bolesti zad či problémy s páteří, avšak riziko představují i vznik pupeční kýly, trávicích obtíží či problémů s pánevním dnem. K tomu se bohužel váže také estetická nepříjemnost v podobě na první pohled vypouklého a povislého bříška, které se běžnými cviky ani úpravou stravy nedaří stáhnout.

Jak zjistit, zda ji mám právě já?
Pokud se poznáváte v uvedených příkladech a rádi byste si ověřili, zda rozestupem přímých břišních svalů netrpíte i vy, můžete si to sami jednoduše a v klidu doma ověřit. Položte se na záda na pevnou rovnou plochu a pokrčte nohy v kolenou. Zvedněte hlavu a ramena, jako byste chtěli udělat sklapovačky. Zatlačte prsty nad pupík a pod pupík – cítíte důlek? Pokud jste nahmatali zřejmou mezeru, která je ze stran ohraničená tvrdými stěnami přímých břišních svalů, pak máte rozestup. U výraznější diastázy se při zvednutí hlavy a ramenou v této poloze vyklene bříško do stříšky podél celého rozestupu.

Mám diastázu – co teď?
Zjistíte-li, že máte diastázu, vyhledejte ideálně odborníka, který vás naučí správně provádět cviky na míru. Nepouštějte se do přehnaného cvičení bez rozmyšlení. Hrozí totiž, že byste si ji nesprávnými cviky (zejména cviky na posílení přímých břišních svalů, jako jsou sedy-lehy, sklapovačky apod.) mohli ještě více zhoršit. Důležité je zaměřit se na hluboký stabilizační systém, šikmé břišní svaly, pánevní dno a správné dýchání. Zmírnit rozestup může pomoct i břišní pás či tejpování bříška vyškoleným odborníkem. U vážných případů lze uvažovat i o chirurgickém řešení, avšak zejména u žen by toto nemělo přicházet v úvahu, plánuje-li žena další těhotenství.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!