Premenstruační syndrom (PMS) trápí nejednu ženu. Jak jeho příznaky zmírnit?

Premenstruační syndrom (PMS) trápí nejednu ženu. Jak jeho příznaky zmírnit?
zdroj: Adobe Stock

V každém měsíci existuje pár dní, kdy jsme my ženy příjemné méně než obvykle. Procházíme si totiž něčím, čemu se říká premenstruační syndrom. Je to stav, který ovlivňuje emoce, chování a kondici. Předchází obvykle menstruaci samotné a pro některé z nás bývá ještě méně příjemnou fází než „ta“ fáze hlavní.

Premenstruační syndrom (PMS) není ničím neobvyklým. Až 85 % mužů naprosto nechápe, co se s jejich drahými polovičkami každý měsíc děje. Symptomy se obvykle začínají objevovat 5-11 dní před samotnou menstruací a souvisí se změnou hladiny pohlavních hormonů a hormonu serotoninu, k čemuž přirozeně dochází v počátku menstruačního cyklu. Hladiny pohlavních hormonů estrogenu a progesteronu se v určitých obdobích měsíce zvyšují i snižují. To může způsobovat změny nálady, úzkost a podrážděnost. Oproti zvyšujícím se hladinám pohlavních hormonů klesá hladina hormonu štěstí serotoninu ovlivňujícího náladu, emoce a myšlenky. Přibývá tedy úzkosti, a naopak ubývá dobré nálady, čehož si nemohou nevšimnout hlavně partneři.

Žena cyklická
A teď trochu více k tomu, na co se váže PMS. Ovulace, což je doba, kdy se vajíčko uvolňuje z vaječníků, se objevuje 14. den ženského menstruačního cyklu. Ten celkově trvá okolo 28 dní, s drobnými odchylkami od tohoto průměru. Menstruace nastává 28. den cyklu, symptomy PMS mohou začít den 14. a trvat až do 7. dne po začátku menstruace. U některé ženy jsou sotva postřehnutelné, u některých žen jsou zase zcela evidentní. I mírné příznaky PMS ale nejsou úplně příjemné. Nadýmání, bolest břicha a prsou, objevuje se akné, velké chutě na sladké, zácpa nebo průjem, bolesti hlavy, citlivost na světlo nebo hlasité zvuky a extrémní únava. Objevuje se podrážděnost, smutek, úzkost a někdy i deprese.

Jak proti PMS bojovat?
Běžné příznaky PMS lze zmírnit, ale málokdy se jich lze úplně zbavit. Je důležité hodně pít, mít vyváženou a pravidelnou stravu a držet na uzdě příjem kofeinu a alkoholu. Na škodu není užívat doplňky stravy obsahující kyselinu listovou, vitamin B6, vápník a hořčík. Zejména ten pomůže zmírnit případné napětí, křeče i prudké změny nálad. Zabírá i vitamín D. Důležitý je spánek, alespoň 8 hodin, a snaha o vyvarování se nadbytečného stresu, pokud to lze. V krajních případech je samozřejmě možné utlumit bolesti i pomocí prášků, vždy je ale nejlepší zkusit nejdříve alternativní opatření. Soustřeďte se na relaxaci. Pomoci může jóga, koupel a obecně činnosti, které máte rádi.

Mužské porozumění
Pokud žijete s jedním partnerem již delší dobu, pravděpodobně už vás zná dost dobře na to, aby jste ho nějak výrazně překvapila. Pokud máte mezi sebou upřímný a dobrý vztah, určitě ví a pozná, kdy jsou ty dny „D“ a bude to respektovat. Není na škodu, pokud to na sobě cítíte, dát takové věci vědět, aby vás partner např. nebral tak vážně nebo byl celkově benevolentní. A pokud žádnými změny nálad netrpíte? Pak jste šťastná žena!

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!