Velikonoční hody za dveřmi: Jak se nepřejíst?

Velikonoční hody za dveřmi: Jak se nepřejíst?
zdroj: Pixabay

Velikonoce jsou svátky hojnosti a dobrého jídla. Jako na povel se hoduje – pečené maso, nádivka, pučálka, vejce na všechny způsoby, tu kousek beránka, tu mazance apod. Umíme se ale ještě hlídat? Umíme rozlišit, kdy máme hlad a kdy už to je chtíč a chuť?

Hlad a chuť není to samé
I o Velikonocích platí, že jsou to svátky plné pohody, tradic a dobrého jídla. Zatímco s tradicemi rozhodně nešetřete, do jídla se tak zhurta nepouštějte. Před každým soustem zvažte, jestli máte hlad, nebo jenom chuť. Hlad je provázen fyzickými stavy, zejména nepříjemným pocitem v oblasti žaludku, ovšem chuť je pouze psychický jev. Bývá spojován s optickými signály, proto se zkuste vyvarovat přeplněným stolům s jídlem. Hlad je fyziologický stav těla, kterým dává najevo potřebu příjmu další energie, a měli byste ho pociťovat několikrát denně. Pokud tomu tak není, uberte množství jídla, které za den zkonzumujete. Oproti tomu chuť může být způsobena hormonální nerovnováhou, což mohou potvrdit například těhotné ženy, ale také stresem nebo uspěchaným životním stylem.

Velikonoce s chutí a mírou
Alespoň o Velikonocích na chvíli zpomalte a poslouchejte své tělo. Zní to možná jako klišé, ale uvidíte, že se to vyplatí. Snažte se jíst pouze do té doby, dokud neodezní pocit hladu. Nepokračujte i poté jen proto, že toho na stole zbývá ještě víc než dost, neochutnali jste ani kousek z beránka nebo je v lednici ještě několik vajíček, které je potřeba spotřebovat. Než budete s rodinou usedat ke stolu, zodpovězte si sami, zda máte skutečně hlad, nebo jenom chuť na něco dobrého. Většina tučných jídel, kterých je o svátcích všude přehršel, rychle zaženou pocit hladu, dodají tělu energii, ale z hlediska vitamínů a minerálů jsou chudá. Proto se tělo bude co nevidět hlásit o další porci. Dodejte mu proto něco dobrého, ale zároveň zdravého. Pokud budete po jídle pociťovat chuť na sladké, může to být signál nedostatečného příjmu sacharidů. Nemusíte si kvůli tomu dávat porci koláče navíc. Postačí jablko nebo jiné ovoce.

Vytvořte si pozitivní vztah k jídlu
Začněte nad jídlem přemýšlet. Opravdu teď potřebujete jíst, nebo máte jen na něco chuť? Vytvořte si k jídlu vztah a neberte ho pouze jako prostředek k zaplnění žaludku. Díky tomu opět začnete vnímat signály těla a budete schopni přizpůsobit jídelníček přesně podle vašich potřeb. Zbavíte se tak chutí i přebytečných kil.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Nemáte rádi vedro a saunování? Pak zkuste pravý opak – kryoterapii!

Nemáte rádi vedro a saunování? Pak zkuste pravý opak – kryoterapii!

Zážitek, který trvá pár minut, ale stojí rozhodně za to po psychické i fyzické stránce. Řeč je o kryoterapii, terapii chladem. Pro koho je tato procedura vhodná a s čím vám může pomoci?

Čtěte dál
Ovesné, ječné, pohankové,… Které vločky jsou nejlepší?

Ovesné, ječné, pohankové,… Které vločky jsou nejlepší?

Vločky jsou základem zdravého stravování. Někomu už možná toto spojení doslova leze na nervy, ale to nic nemění na tom, že jsou cestou...
Jak správně užívat léky? Užitečné rady a zásady, které se hodí

Jak správně užívat léky? Užitečné rady a zásady, které se hodí

Užívání léků se zdaleka netýká jen seniorů, ačkoliv ti mívají s jejich polykáním zpravidla největší zkušenosti. Ani mladší ročníky...

Videorozhovor