Myslíte si, že nejste ve stresu? Zde jsou méně známé příznaky

Myslíte si, že nejste ve stresu? Zde jsou méně známé příznaky
zdroj: Adobe Stock

Jste stažení, srdce vám bije na poplach a váš zrychlený dech nelze zpomalit. Typické projevy stresu. Existují ale méně známé projevy stresu, které si třeba s akutním pohotovostním režimem vašeho těla ani nespojíte. Jaké to jsou?

Chronický stres se může podepsat na různých částech těla různými způsoby a nepříznivě tak ovlivnit celkové zdraví. Nadledvinky setrvale vylučují adrenalin, noradrenalin a kortizol, jejichž dlouhodobě vysoké hladiny mohou oslabit zdraví kostí, ale i imunitu, způsobit ztrátu svalstva a znesnadnit kvalitní spánek. Tělo je tak vlivem stresových hormonů stále drženo v pozoru a napětí, aby mohlo reagovat na nebezpečí, které ve skutečnosti nepřichází a v tom je právě zakopaný pes.

Jaké jsou další příznaky stresu, které není dobré podceňovat?

1. Bolesti břicha
Nevolnost a bolesti žaludku způsobené stresem mají opravdu hodně daleko k oněm pověstným a příjemným motýlkům v břiše. Vlivem zvýšené produkce hormonů nemůže tělo zpomalit nebo zastavit trávení, což poznáte stahy žaludku projevujícími se jako nepříjemné křeče. Někteří odborníci se dokonce domnívají, že existuje spojitost mezi stresem a syndromem dráždivého tračníku, který může způsobit nejen bolesti břicha, ale také zácpu či průjem.

2. Potíže s vyprazdňováním
Narušení trávení se projeví nejen bolestí břicha, ale také nutkáním na stolici. Stres často ovlivní trávicí systém a schopnost těla přijímat živiny. Důsledkem toho dochází k průjmu či naopak k zácpě. Na vině může být též, jak je výše zmíněno, syndrom dráždivého tračníku, který je podle některých teorií se stresem velmi úzce spjat.

3. Pálení žáhy a kyselý reflux
Jedinci, kteří se nacházejí pod velkým stresem, jej mohou zajídat nezdravými potravinami, zapíjet alkoholem nebo zahánět kouřením. To vše může vést k pálení žáhy a kyselému refluxu (když se kyseliny z žaludku dostanou až do jícnu). Pokud tyto obtíže přetrvávají dlouhodobě a nejsou léčeny, mohou vést ke vzniku otevřených vředů a zjizvení tkáně jícnu.

4. Nepravidelná menstruace
Stres může způsobit nepravidelnost ženského cyklu nebo dokonce i vynechání či vyšší bolestivost. Může také zhoršovat premenstruační syndrom a zintenzivnit výkyvy nálad a křeče v břiše, které v tomto období trápí řadu žen.

5. Oslabený sexuální apetit
Krátkodobý stres může být viníkem snížené sexuální touhy, libida. Chronický stres může zapříčinit dokonce reálné potíže muže v ložnici – může vést až ke vzniku erektilní dysfunkce a ovlivnit spermie – jejich množství i kvalitu.

Stačí 30 minut pohybu denně
Omezit účinky stresu na tělo i mysl a celkově pozvednout náladu a rozpoložení dokáže podle odborníků již pouhých 20 minut nějaké fyzické aktivity denně. Ať už se jedná o rychlou chůzi, běh nebo plavání, na tělo i mysl pohyb působí doslova blahodárně. Celý účinek se umocní, když se hýbete na čerstvém vzduchu. Doslova každá minuta se počítá.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!