Nežádoucí účinky doplňků stravy s betakarotenem

Nežádoucí účinky doplňků stravy s betakarotenem
zdroj: Adobe Stock

Doplňky stravy podporující zdravé opálení jsou užitečné. Jako u všech doplňků i zde je ale třeba hlídat složení a množství. Jejich častou složkou totiž bývá betakaroten, který se v těle mění na vitamín A. problém může nastat jak na úrovni množství tak kvality.

Přemýšleli jste někdy, odkud se bere charakteristická barva plameňáků? Jejich strava je plná beta-karotenu. To je červeno-oranžový pigment nacházející se ve stejně nebo podobně zbarveném ovoci a zelenině. Lidský organismus jej přeměňuje na vitamín A, který je nezbytný pro zdraví kůže, sliznic, očí a funkční imunitní systém. Vysoké dávky vitamínu A ale mohou být toxické. Dojde k nim, když konzumujete nadbytek doplňků stravy s tímto vitamínem nebo nepatřičné množství vnitřností, které jsou na tento vitamín bohaté. Riziko, že byste se jím nezdravě předávkovali prostřednictvím betakarotenu je minimální, tělo si totiž přemění jen tolik, kolik potřebuje. Pravdou ale je, že vysoká konzumace doplňků stravy nebo např. mrkvového džusu může způsobit zoranžovění pokožky do nepřirozených tónů. Občas si tohoto jevu můžete všimnout na fotkách z dovolené.

Antioxidant chránící před volnými radikály
Podobně jako všechny karotenoidy se i betakaroten řadí mezi antioxidanty chránící tělo před škodlivými volnými radikály. Na betakaroten jsou bohaté zejména meruňky, chřest, brokolice, mrkev, čínské zelí, pažitka, grapefruit, chilli, oregano, paprika a petržel, kapusta, cibule, hrách, švestky, dýně, špenát a sladké brambory. Některé studie naznačují, že konzumace minimálně čtyř porcí ovoce a zeleniny bohaté na betakaroten snižuje riziko vzniku rakoviny a onemocnění srdce. Podle dalších pramenů jídelníček s dostatkem betakarotenu oddaluje úpadek kognitivních funkcí a chrání plíce před poškozením volnými radikály.

Doplňky stravy nejsou nezbytné
Odborníci se shodují v tom, že pokud si ve stravě hlídáte dostatek betakarotenu, doplňky stravy s ním již nepotřebujete. Jejich užívání totiž může vést k nežádoucímu zvýšení retinolu v krvi, k němuž nemůže dojít, přijímáte-li betakaroten pouze ze stravy. Zvýšený příjem syntetického betakarotenu také může snižovat nebo zvyšovat účinky některých léků. Patří mezi ně statiny, léky snižující hladinu cholesterolu, orlistat (xenical, alli), prášky na hubnutí a minerální oleje, užívající se k léčbě zácpy. Dlouhodobá zvýšená konzumace alkoholu (u žen více než sklenka denně, u mužů více než dvě sklenky) může způsobit interakci s betakarotenem, jejímž výsledkem je zvýšení rizika poškození jater.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Fakta o cyklu ženy, která vám pomohou otěhotnět

Fakta o cyklu ženy, která vám pomohou otěhotnět

Snažíte se o miminko? Šance na otěhotnění výrazně zvyšuje znalost menstruačního cyklu. Pokud žena zná své tělo a jeho cyklus, dokáže lépe plánovat a tím tak zvýšit šanci na úspěch. Každá žena je individuální,...

Čtěte dál
Jedno jablko denně, půl zdraví. Jak jablka prospívají našemu tělu?

Jedno jablko denně, půl zdraví. Jak jablka prospívají našemu tělu?

Jedno staré přísloví praví, že když si každý den dáte jedno jablko, zaženete lékaře a budete zdraví. Jak už to tak bývá, na lidových...