Vejce a cholesterol: Kolik vajec můžete denně bezpečně sníst?

Vejce a cholesterol: Kolik vajec můžete denně bezpečně sníst?
zdroj: Shutterstock

Samotný příjem cholesterolu je takřka tím posledním, co ovlivňuje jeho množství v těle. Primárně je to strava celkově, a především v ní obsažené cukry. Proč se tedy nemusíte bát vejce jíst často?

Ačkoliv patří vejce mezi jedny z nejvýživnějších a nutričně nejbohatších potravin na světě, mají špatnou pověst kvůli množství cholesterolu, které se nachází ve žloutcích. S cholesterolem to ale není tak jednoduché – pravdou je, že čím více jej budete přijímat, tím méně jej bude tělo produkovat. Z toho důvodu se nemusíte obávat, že by příjem i několika vajec denně způsobil prudký nárůst hladiny cholesterolu v krvi.

Čím více cholesterolu jíte, tím jej játra produkují méně
Navzdory tomu, že je cholesterol často považován za negativní, plní v těle důležité funkce – je nezbytný pro každou buněčnou membránu, je využíván k produkci hormonů jako je testosteron, estrogen a kortizol. Aby se organismus vyvaroval jeho nedostatku, vyvinul mechanismy, jejichž úkolem je zajistit, aby jej tělo mělo vždy dostatek. Produkují jej játra, která, aby udržela jeho optimální hladinu v krvi, tuto činnost přerušují, když jej ve stravě přijímáte nadbytek. Teoreticky se tak tělo proti jeho vysokým hladinám umí bránit samo – i tak byste ale jeho příjem stravou rozhodně měli regulovat.

3 vejce denně povolena vědou
Jedno středně velké vejce, konkrétně jeho žloutek, obsahuje průměrně 186 mg cholesterolu, což představuje až 62 % jeho maximální doporučené denní dávky. Ačkoliv obecná doporučení radí konzumovat 2–6 žloutků týdně a rozhodně ne více, neexistují žádná vědecká tvrzení, která by je podpořila. Vědci naopak tvrdí, že pro zdravého dospělého člověka je pravidelná denní dávka 3 vajec naprosto bezpečná. Vejce totiž trvale zvyšují dobrý HDL cholesterol a u 70 % lidí nevede jejich konzumace ke zvýšení celkového nebo škodlivého LDL cholesterolu.

Jsou plná cenných živin a živočišných bílkovin
Navíc vejce neobsahují pouze cholesterol, o němž se v souvislosti s nimi hovoří snad nejvíce. Jsou přímo nabitá živinami, které organismu přináší četné výhody. Jedná se o antioxidanty lutein a zeaxantin, které snižují riziko onemocnění očí jako je makulární degenerace a katarakta. Jsou také bohatá na cholin, živinu, která hraje zásadní roli v životě všech buněk v těle. Dodají vysoce kvalitní živočišné bílkoviny nutné pro budování a zachovávání svalstva a prospívání kostí, a cenné omega-3 kyseliny a vitaminy rozpustné v tucích. Nutno podotknout, že na ty jsou nejbohatší vejce slepic z volných chovů. Studie ukazují, že vejce dodávají pocit plnosti a pomáhají tak zhubnout. Navíc jsou velmi chutná a nenáročná na přípravu. Jejich benefity tak jednoznačně převažují nad negativy.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Zajímavé výsledky lékařských výzkumů uplynulého roku 2019

Zajímavé výsledky lékařských výzkumů uplynulého roku 2019

Každý rok odborníci ve všech lékařských oborech provádějí řady výzkumů, aby mohli lépe porozumět tomu, co lidi činí zdravými a šťastnými. Ani rok 2019 nebyl výjimkou. Jaká mimořádná zjištění světu medicíny...

Čtěte dál
Výhody a rizika stavu v ketóze. Ketodieta je účinná, jen ji musíte správně uchopit

Výhody a rizika stavu v ketóze. Ketodieta je účinná, jen ji musíte správně uchopit

Diety na principu tzv. ketózy jsou stále oblíbenější a to hlavně z důvodu, že mají vysoké procento úspěšnosti. Na internetu si můžete...

Videorozhovor