Chtěli byste zhubnout? Pak se určitě vyhněte těmto neblaze proslulým potravinám a nápojům

Chtěli byste zhubnout? Pak se určitě vyhněte těmto neblaze proslulým potravinám a nápojům
zdroj: Shutterstock

Nezáleží jen na množství toho, co sníte, ale také na obsahu živin. Některé potraviny totiž pravděpodobnost, že zhubnete, výrazně snižují – obsahují hodně cukru, mají vysokou kalorickou denzitu a nebo jsou plné ne zcela prospěšných typů tuků.

Celozrnné obiloviny, ovoce a zelenina, luštěniny, ořechy a semínka. To jsou potraviny, které snahy o redukci hmotnosti podporují. Existují ale i takové potraviny, které vám při snaze o shození přebytečných kilogramů doslova hází klacky pod nohy. A nemusí se vždy nutně jednat jen o potraviny – rizikové jsou i některé nápoje. Pozor byste si měli dávat zejména na těchto 5 typů potravin.

Smažené bramborové lupínky
Vysoký obsah kalorií z tuků – tím vynikají brambůrky a chipsy, které také patří mezi velmi oblíbené potraviny: jednu ochutnáte a chcete další natolik, že nemůžete (nebo nechcete) přestat. Kromě zbytečné nevyužitelné energie mohou navíc obsahovat akrylamid, což je toxická látka, které může způsobovat rakovinu. Máte chuť na bramborové chipsy? Upečte si v troubě na pečícím papíře tenké plátky brambor, dochuťte bylinkami a přidejte čerstvou zeleninu a nějaký chutný dip, třeba guacamole nebo jednoduše bílý jogurt se zakysanou smetanou, česnekem, solí a pepřem.

Slazené nápoje
Nápoje slazené cukrem jsou jedněmi z nejméně zdravých pochutin vůbec. Odborníci je spojují s přibýváním na váze a při nadměrné konzumaci i s katastrofálními účinky na zdraví. V čem spočívá jejich nebezpečí? Chutnají, ale nezasytí. Protože je nejíte a nekoušete, ale pijete. Cukr v nich však podněcuje chuť k jídlu. Tedy kromě toho, že vypijete energii, budete mít ještě nutkání si něco pořádného zakousnout. Což v drtivé většině případů také uděláte.

Ovocné džusy
Pijete ve velkém ovocné džusy v dobré víře, že do sebe dostáváte vitaminy a vlákninu z ovoce? Chyba. Nebo alespoň v případě většiny takových produktů. Z velké části totiž ovocné šťávy, které naleznete v obchodech, mají se skutečným ovocem společného jen pramálo. Ve skutečnosti mohou obsahovat stejné množství kalorií jako slazené a ochucené perlivé nápoje. Často také obsahují velmi málo vlákniny, nebo vůbec žádnou, jen cukr, a nezapůsobí na střeva tak, jak byste si představovali, ani nezasytí. Jezte raději skutečné ovoce, nebo si smoothie vyrobte doma.

Alkohol
Alkohol obsahuje prázdné kalorie, je to nápoj bez významné výživové hodnoty. Jeho metabolismus také odvádí pozornost těla od důležitějších procesů. Organismus totiž musí soustředit energii na odbourávání alkoholu, což znemožňuje věnovat dostatek pozornosti ostatním životním pochodům. A co znamená zpomalený metabolismus jistě víte – horší spalování energie z přijaté stravy a tím pádem zastavení hubnutí rozběhnutého a znemožnění redukce, s níž právě začínáte.

Kalorické kávové nápoje
Kofein v kávě zpravidla zrychluje metabolismus. To se ale nevztahuje na cukry a tuky, které přijímáte v kalorických smetanových a přeslazených kávových nápojích jako jsou různá ochucená latté nebo dokonce cappuccina se šlehačkou a podobně. Dávejte si pozor i na tyto skryté kalorie, které se možná tváří neškodně, ale ublížit mohou stejně jako jakákoliv jiná nadbytečná energie.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Jak udržet na uzdě hormon hladu, ghrelin?

Jak udržet na uzdě hormon hladu, ghrelin?

Ghrelin neboli „hormon hladu“ hraje v redukci i udržování hmotnosti zásadní roli. Jeho úkolem je signalizovat mozku potřebu doplnit energii jídlem. Jak ho udržet pod kontrolou společně s váhou?

Čtěte dál
5 tipů, jak si maximálně udržet psychiku, zdraví i kondici v boji proti COVID-19

5 tipů, jak si maximálně udržet psychiku, zdraví i kondici v boji proti COVID-19

S dnešní situací nikdo nepočítal. Přesto můžeme podle odborníků i v této těžké době udělat něco, abychom alespoň minimalizovali riziko...

Videorozhovor