Celer: Vliv konzumace na zdraví a rady pro využití v kuchyni

Celer: Vliv konzumace na zdraví a rady pro využití v kuchyni
zdroj: Shutterstock

Celer je kořenová zelenina, která je univerzální, avšak výraznou odrůdou, která sice nechutná každému, je však velmi zdravá a bohatá na vitamíny a minerály. Rozhodně stojí za to ji zařadit do jídelníčku. Aby vám zachutnala, vybírejte chutné recepty – třeba celerové hranolky, které jsou opravdu výborné.

Školáci, kteří se potřebují soustředit. Ženy, které se věčně stresují. Úředníci a další zaměstnanci, kteří potřebují pevné nervy. Milovníci sportu, kteří potřebují přísun vitality a energie. Nemocní cukrovkou. Všichni jmenovaní jistě ocení přínosy, které může nabídnout celer. Je totiž bohatý na vitaminy skupiny B, které mají pro správné fungování metabolismu nedocenitelný význam. A to je jen jeden z důvodů, proč se vyplácí celer konzumovat pravidelně.

Pěstuje se ve třech druzích
Celer je zástupcem kořenové zeleniny a pěstuje se ve třech druzích. Asi nejznámější je celer bulvový, jemuž se říká také hlíznatý nebo kořenový. Po něm je to celer řapíkatý, a nakonec celer listový. Tenhle třídruhový krasavec byl vyšlechtěn z plané rostliny a pro jeho léčivé vlastnosti jej využívali již staří Egypťané. Celer nejen, že skvěle chutná a prospívá zdraví, kromě toho přežívá i v drsných podmínkách, pročež se jako ideální plodina ukazuje být i ve věci pěstování. Jako zelenina skleníková i pocházející z volné půdy je u nás k dostání celoročně. Snad i proto patří v Česku mezi nejrozšířenější a nejoblíbenější druhy zeleniny vůbec. Jaké kusy vybírat? Měly by být tvrdé s pevnou dužinu. V chladničce v prodyšných podmínkách vydrží celer po celé týdny, ve sklepě, kde se větrá, a kde je uložený v bedně s vlhkým pískem, vydrží i déle.

Za chuť i vůni vděčí éterickým olejům
Lahodně nasládlá vůně a chuť rozplývající se na jazyku. Právě to se mnohým z nás vybaví, když se řekne celer. Za tyto dvě typické charakteristiky vděčí tato kořenová zelenina éterickým olejům, terpenům, jejichž primární funkcí je odpuzování bakterií, plísní a jiných přírodních škůdců, které rostlině brání v růstu. Podobně tyto silice působí i uvnitř lidského těla a dílem i díky nim je celer tak zdravý. V ústech, nosohltanu, žaludku a také ve střevech tyto éterické oleje usmrcují bakterie a plísně. Preventivně působí, zejména u žen, proti bakteriálnímu přerůstání v močových cestách, chrání ledviny, močovod i močový měchýř. Při kašli a rýmě také rozpouštějí hleny, při ochablosti střev působí projímavě, ovlivňují vylučování vody z těla a odplavování škodlivin a zlepšují trávení i vstřebávání bílkovin.

Vitamíny B komplexu
Kromě éterických olejů je také celer důležitým zdrojem vitaminů skupiny B. Ty dodávají energii všem buňkám v těle, protože udržují v pohybu metabolismus, kterému asistují jako kofaktory enzymů. B komplex je důležitý pro nervy a mozek. Proto mírní stavy jako jsou deprese, podráždění, nervozita, stres a úzkost.

Lahodná chuť zjemní řadu pokrmů
Nevýrazným jídlům dodá na vůni i chuti, zasytí a podpoří činnost střev. Celer můžete syrový zužitkovat pro přípravu šťávy, strouhat jej nebo krájet do salátů, upéci si z něj v troubě na pečicím papíru hranolky nebo jej vařit a mixovat v pyré, které můžete využít jako základ pro přípravu polévky či kaše. Před vlastní přípravou hlízu buď zbavte tvrdé slupky, nebo ji důkladně vyčistěte pod tekoucí vodou kartáčem.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Kadeřávek: nedoceněná zelenina plná vápníku a vitamínu C!

Kadeřávek: nedoceněná zelenina plná vápníku a vitamínu C!

Čistí střeva, posiluje sliznice, omlazuje, snižuje hladinu tuku v krvi, chrání buňky před volnými radikály, dodává energii a zlepšuje náladu. Má jen jeden malinký háček: kadeřávek vám zřejmě napoprvé nebude...

Čtěte dál
5 tipů, jak si maximálně udržet psychiku, zdraví i kondici v boji proti COVID-19

5 tipů, jak si maximálně udržet psychiku, zdraví i kondici v boji proti COVID-19

S dnešní situací nikdo nepočítal. Přesto můžeme podle odborníků i v této těžké době udělat něco, abychom alespoň minimalizovali riziko...

Videorozhovor