Jak udržet na uzdě hormon hladu, ghrelin?

Jak udržet na uzdě hormon hladu, ghrelin?
zdroj: Shutterstock

Ghrelin neboli „hormon hladu“ hraje v redukci i udržování hmotnosti zásadní roli. Jeho úkolem je signalizovat mozku potřebu doplnit energii jídlem. Jak ho udržet pod kontrolou společně s váhou?

Hormon hladu je produkován hlavně žaludkem a vylučuje se hlavně, když ten je prázdný. Odtud prochází krevním oběhem až do mozku, jemuž vydává zprávu o vznikajícím hladu a nutnosti zajistit tělu něco k snědku. Čím vyšší jsou jeho hladiny, tím větší máte chuť k jídlu. Pokud je tedy vaším cílem hubnout, je pro vás žádoucí jeho hladiny snižovat. Kromě toho ghrelin také ovlivňuje cyklus spánku a bdění a metabolismus sacharidů.

Hladovění se nevyplácí
Hladina ghrelinu se přirozeně zvyšuje před jídlem, když je žaludek prázdný a také v ranních hodinách. Poté, co jej zaplníte jídlem, se zase sníží. Bez ohledu na to, kolik tělesného tuku v sobě máte, je třeba počítat se skutečností, že hladina ghrelinu se zvyšuje a způsobuje hlad ve chvíli, kdy chcete zhubnout, a tudíž se omezíte ve stravě. Jedná se o přirozenou obrannou reakci těla, které se vás snaží ochránit před hladem.

Během jedení potom chuť k jídlu stále stoupá, zatímco hladina jiného hormonu, leptinu, klesá. Pokud dlouhodobě omezujete příjem kalorií, klesá i výše vašeho bazálního metabolismu, což se může nepříznivě podepsat na nárůstu hmotnosti. Proto může výrazná kalorická restrikce ztížit hubnutí a udržení ideální váhy – hormony a metabolismus se totiž časem hladovění přizpůsobí, vlivem čehož získáte zpět vše, co jste dosud ztratili, a možná i s bonusem navíc.

Vyvážená strava je základem úspěchu
Ghrelin patří mezi hormony, které nelze přímo kontrolovat léky, dietou nebo doplňky stravy. Tím, co jej dokáže udržet po kontrolou, společně s redukcí hmotnosti a udržováním ideální váhy, je vyvážená strava s vysokou nutriční hodnotou a nízkou denzitou.

K udržení zdravých hladin ghrelinu, podpoře hubnutí a udržení hmotnosti, můžete v tomto směru podniknout několik kroků.

1. Vyhýbejte se extrémům
Zlatá střední cesta je tím, co funguje. Extrémy se nevyplácí – jedná se jak o přejídání, tak o hladovění. Takovým přístupem si přivodíte jen méně či více vážné zdravotní potíže, mezi něž může patřit i bulimie či mentální anorexie. Obojí významně mění hladiny ghrelinu. Nevíte-li si rady s optimálním množství a skladbou stravy, poraďte se s odborníkem.

2. Nezanedbávejte spánek
Špatný spánek zvyšuje hladiny hladového hormonu a je spojován se rostoucím hladem a přibýváním na váze.

3. Pracujte na zvýšení aktivní hmotnosti
S rostoucí hmotností svalstva se podle studií snižuje hladina ghrelinu v krvi. Pracujte na svých svalech a vyživujte je jak kvalitní stravou, tak i pravidelnou aktivitou.

4. Jezte více bílkovin
Strava s vysokým obsahem bílkovin zvyšuje pocity plnosti a snižuje hlad. Stojí za tím mimo jiné i snižování hladiny hormonu hladu.

5. Udržujte si stabilní hmotnost
Drastické změny hmotnosti a jojo efekt narušují hladiny klíčových hormonů, mezi něž patří i ghrelin.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Masticha – léčivá pryskyřice z řeckého ostrova Chios

Masticha – léčivá pryskyřice z řeckého ostrova Chios

Účinky pryskyřice, která se označuje jako masticha, jsou známy po staletí. Do Evropy se však více rozšířila až v posledních několika letech. Přitom má příjemnou vůni i chuť a nespočet léčivých účinků.

Čtěte dál
Žampiony: výborná potravina pro hubnoucí jídelníček

Žampiony: výborná potravina pro hubnoucí jídelníček

Žampiony jsou ideální nízkoenergetickou potravinou, kterou v jídelníčku ocení jak zdraví, tak nemocní. Neobsahují žádný tuk ani cholesterol,...
Obezita a COVID-19: Jak spolu souvisejí?

Obezita a COVID-19: Jak spolu souvisejí?

Americké centrum pro kontrolu a prevenci nemocí v současnosti uvádí 10 různých stavů a rizikových faktorů, které mohou zvýšit šanci...

Videorozhovor