Potřebuje někdo první pomoc? Pokud mu ji nabídnete, stanete se „prvním respondentem“. Pokud je dotyčný zraněný nebo v lékařské tísni, můžeme cítit adrenalin, neměli bychom jej ale nechat rozvinout do panikaření. Jak jednat efektivně, ale přiměřeně?
Existuje mnoho různých důvodů a situací, v nichž může postižená osoba vyžadovat pomoc někoho dalšího. Může se jednat o zranění způsobené pádem či srážkou, kdy je ve hře krvácející rána, zlomenina nebo popálenina. Potíž může nastat také s vnitřními systémy v organismu, sem patří kolaps srdce, mozku, plic, žaludku, střev… Na vině může být i zhoršení stávajícího onemocnění jako je cukrovka, astma, srdeční slabost, vysoký krevní tlak nebo komplikace v těhotenství. A ve hře je i další děsivá možnost, tedy že se někdo dusí.
Jak poskytnout první pomoc
Přemýšlíte-li o poskytnutí první pomoci, prohlédněte si prostředí, v němž se zrovna nacházíte, a připomeňte si, kde všude se během dne pohybujete. K potřebě podání první pomoci, která může dotyčnému mnohdy doslova zachránit život, totiž může dojít v podstatě kdekoliv. Ačkoliv podle statistik například 4 z 5 srdečních kolapsů nastávají doma, v nesnázích můžete potkat i cizího člověka třeba na ulici, na parkovišti, v jakémkoliv obchodě nebo třeba u školky. Jak se v takovém případě zachovat?
1. Zeptejte se
V první řadě je důležité zastavit a nikoho neignorovat, i když se může jednat o jedince, který vás odpuzuje (jako například bezdomovec). Pokud člověk nejeví známky vědomí a v podivné poloze se opírá třeba o zeď, nemůžete nikdy s jistotou vědět, zda se nachází v bezvědomí nebo zda je jen opilý. Základem proto je se zeptat, zda nepotřebuje pomoc. Podle reakce potom můžete postupovat dál. Pokud neodpovídá na pouhé slovo, můžete do něj strčit. Zjistíte-li, že je opilý, vaše pomoc skončila a můžete se s čistým svědomím vydat dál. Případně mu můžete doporučit, aby se napil vody, i mu ji poskytnout, nebo změnil polohu, aby snížil riziko pádu.
2. Volejte sanitku
Pokud člověk odpoví a reaguje s tím, že mu není dobře, nepotřebujete jeho souhlas k tomu, abyste zavolali sanitku. Dalším automatickým krokem by proto mělo být přivolání odborné zdravotnické pomoci na tísňové lince 155. Pokud můžete, volejte ideálně přímo od postiženého. Sdělte dispečerovi komu pomoc přivoláváte a co se dotyčnému stalo, dále přesnou adresu, tedy místo, kam má sanitka přijet – tento proces významně usnadní aplikace Záchranka, která dispečerovi přímo odešle souřadnice polohy, z níž voláte. Kontrolujte vědomí a dýchání a postupujte podle instrukcí dispečera, s jehož pomocí dokáže kvalitní první pomoc podat každý.
3. Nedělejte více, než je potřeba
V souvislosti s první pomocí existují určité zaběhlé představy, které řada lidí považuje za platné a v případě krize je ráda praktikuje. To se týká například rad typu „dejte mu trochu napít“ nebo „zvedněte ho a položte na pohovku“ či „zvedněte mu nohy/hlavu.“ Nic z toho byste ovšem neměli dělat, pokud vám to neporadí dispečer zdravotnické záchranné služby: nejste zdravotník, nevíte, co dotyčného trápí a mohli byste mu nechtěně ublížit, přihoršit.
4. Zajímejte se
Co ale můžete udělat a co je velmi prospěšné, je poskytnout postiženému podporu a snažit se ho uklidnit: buďte laskaví, dejte mu najevo, že není sám, že pomoc se blíží a že brzy bude dobře. Soucitný a jemný úsměv, přátelské gesto, ujištění, že bude v pořádku, to je péče, která je k nezaplacení a může pomoci ke snížení krevního tlaku nebo dušnosti způsobené úlekem.
Projděte si další články
Také by Vás mohlo zajímat
Prenatální diagnostika: Moderní přístupy a možnosti v těhotenství
Prenatální diagnostika představuje klíčovou součást péče o těhotné ženy, jejím cílem je zjistit zdravotní stav miminka ještě před narozením. Tato oblast medicíny zahrnuje řadu vyšetření a testů, které...
Čtěte dál