Vyzkoušejte do cukroví sladidlo xylitol – chrání před zubním kazem a nezvedá hladinu inzulínu

Vyzkoušejte do cukroví sladidlo xylitol – chrání před zubním kazem a nezvedá hladinu inzulínu
zdroj: Adobe Stock

Ať už jde o bílý cukr, třtinový cukr, med, javorový nebo rýžový sirup, všechny podoby mají jedno společné – obsahují glukózu a fruktózu, jednoduché cukry, které v nadbytku představují zátěž pro náš organismus. Možná pro vás máme řešení, jak z pověstné řady jednotlivých cukrů trochu vybočit.

Snažíme se, ale...
Snaha o snížení množství jednoduchých cukrů ve stravě již mezi lidmi je. A čím větší je snaha, tím rychleji se objevují stále nové a nové možnosti, jak si sladkou chuť dopřávat dále, jen obejít ten klasický „škodlivý“ cukr. Alternativní sladidla si zažila chvíle na výsluní, ale kritiky ušetřena nejsou. Ta méně zdravotně prospěšná, aspartam, sacharin nebo acesulfam K, jsou sladidla, která jsou naštěstí už na ústupu. Po nich přišla druhá vlna sladidel s o něco lepší pověstí, zahrnující syntetickou sukralózu a přírodní stévii. Ve třetí vlně, opět o něco slibnější, jsme se naštěstí obrátili na přírodu a do popředí zájmu se dostaly cukerné alkoholy – erythritol, mannitol a xylitol.

Blíží se Vánoce a i když je samozřejmě možné péci cukroví a vánoční pochutiny úplně bez cukru, upřímně řečeno to není ono. Pokud patříte mezi ty, kteří si musí příjem jednoduchých cukrů hlídat kvůli cukrovce, nebo chcete zkrátka péci zdravěji, vyzkoušejte letos zatím nejslibněji vypadající sladidlo, xylitol.

Březový cukr xylitol
Xylitol je přírodní sladidlo, které se řadí mezi cukerné alkoholy. Pro svůj původně hlavní zdroj, břízu, se mu přezdívá březový cukr, i když se aktuálně izoluje hlavně z hemicelulózy švestek nebo kukuřice. Jeho sladivost je stejná jako sladivost sacharózy, ale obsahuje o 40 % méně energie. Při nahrazení stejného množství cukru xylitolem tedy získáte stejnou sladkou chuť, ale méně kalorií. Glykemický index sacharózy se pohybuje okolo 75, xylitol z důvodu odlišné chemické struktury dosahuje jen okolo 15. To je stěžejní pro náš organismus, protože ten na jeho příjem nereaguje zvýšením hladiny glukózy v krvi a ani inzulínu. To z xylitolu dělá ideální alternativu cukru pro diabetiky, kteří byli dříve odkazováni na fruktózu. Významným bonusem je jeho struktura a chuť – jedná se o bílý, jemný prášek s příjemně sladkou chutí bez pachutě.

Prevence proti zubnímu kazu
Xylitol má na rozdíl od jiných nízkokalorických sladidel ještě jednu výhodu. Sám o sobě působí preventivně proti zubnímu kazu, konkrétně brání množení bakterií a tedy tvorbě zubního plaku. Řada studií už potvrdila jeho účinky a xylitol se začal hojně využívat jako sladidlo do žvýkaček a různých bombónů. Vy si můžete jednoduše po každém jídle vykloktat ústa vodou s rozpuštěnou lžičkou xylitolu. Na jednu věc si ale přece jen dejte pozor. V nadměrném množství může mít xylitol projímavé účinky, takže si nejprve otestujte jeho snášenlivost a poté se vrhněte do pečení.

Sladká chuť je téma, které je potřeba pochopit a uchopit za ten správný cíp. Není potřeba neustále řešit, jestli je vhodnější cukr kokosový, třtinový nebo obilný sirup. Mnohem důležitější je zaměřit se na otázku, kolik cukru konzumujeme a co pro nás sladká chuť představuje. Udělejte na závěr roku změnu a zkuste se sladkou chutí lépe pracovat. Nejen o Vánocích.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!