Podobné, ale přesto jiné: Římský kmín má jinou chuť, kterou ale oceníte

Podobné, ale přesto jiné: Římský kmín má jinou chuť, kterou ale oceníte
zdroj: Adobe Stock

Římský kmín neboli šabrej kmínovitý se stal oblíbeným kořením po celém světě a tvoří základ hned několika významných kuchyní – mexické, indické, asijské nebo africké. Je to také druhé nejoblíbenější dochucovadlo hned po černém pepři.

V některých zemích jihovýchodní Asie je dokonce užíván i k pomoci s trávením, kašlem, pro redukci bolesti a podporu zdraví jater. V Íránu jej lidé používají k léčbě záchvatů, v Tunisku pro boj s infekcemi a snížení krevního tlaku. Přínosy římského kmínu pro zdraví dnes podporuje i řada výzkumů.

5 věcí, s nimiž vám kmín pomůže

Redukce hmotnosti
Nedávné studie naznačují, že kmín může pomoci se snižováním hladiny cholesterolu v krvi a spolu s tím i s úbytkem hmotnosti. Může tak být užitečný pro ty, kteří se snaží zhubnout.

Jedna studie přišla s informací, že ženy s nadváhou a obezitou, které po dobu 3 měsíců konzumovaly 3 gramy kmínového prášku v jogurtu každý den, zaznamenaly nejen výrazné snížení tělesné hmotnosti, ale také velikosti pasu a úbytek tělesného tuku. Takové počínání mělo vliv i na snížení špatného LDL cholesterolu a hladiny triglyceridů a zvýšení hladiny dobrého HDL cholesterolu.

Snížení rizika cukrovky
Jedna ze studií se zaměřila na účinky podávání kmínového esenciálního oleje na krevní cukr u dospělých trpících cukrovkou druhého typu. Účastníci studie konzumovali buď 100 mg nebo 50 mg kmínového oleje denně nebo placebo. Po osmi týdnech zaznamenali lidé konzumující kmínový olej významné snížení hladiny cukru v krvi, inzulínu i hladiny hemoglobinu A1c. Kromě toho došlo i ke snížení inzulínové rezistence a zánětu. Jiné studie ale ukázaly smíšené výsledky.

Pomoc se syndromem dráždivého střeva
Malá pilotní studie monitorovala účinek kmínu na příznaky syndromu dráždivého střeva. Po 4 týdnech se ukázalo zlepšení mnoha příznaků, mezi něž patří třeba bolesti žaludku a nadýmání. Na konci studie došlo u pacientů se zácpou k výrazné podpoře peristaltiky, a naopak u těch, kteří trpěli průjmem, k jeho redukci.

Zmírnění stresu
Podle další studie může kmín pomoci tělu lépe zvládat stres. V těle totiž působí jako antioxidant. Stejná studie tvrdí, že je dokonce silnějším antioxidantem než pověstná jednička v podobě vitaminu C.

Ochrana paměti
Napadlo by vás, že vás kmín ochrání před ztrátou paměti? Další studie se zabývala dopadem pravidelného podávání kmínového extraktu zvířecím modelům na paměť. Zjistili, že má údajně zajistit pohotovější reakce a ochránit před ztrátou paměti.

Pokud ho ještě nemáte v kořence, vyzkoušejte s ním uvařit nový pokrm a ještě uděláte něco pro své zdraví.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!