Ořechy potřebují správnou péči, jedině tak mohou být zdraví prospěšné

Ořechy potřebují správnou péči, jedině tak mohou být zdraví prospěšné
zdroj: Adobe Stock

Ořechy jsou cenným zdrojem zdravých tuků. Nikdy by proto ve vašem jídelníčku neměly chybět. Udržují váš metabolismus ve zdravé kondici, ale zároveň jsou vysokoenergetické a hrstka denně bohatě postačí. Naučte se je konzumovat správně. Jedině tak z nich vytěžíte maximum.

To pravé ořechové
Ořechy jsou zárodkem rostliny. Obsahují všechny látky, které dovolují vzniknout novému životu, a vy do sebe všechnu tuto sílu vstřebáváte. Je známo, že ořechy jsou bohatou zásobárnou energie (100 g ořechů tvoří přibližně 3000 kJ), obsahují růstové a minerální látky a v neposlední řadě také důležité vitamíny. Odpověď na otázku, který druh ořechů je pro nás nejprospěšnější, prakticky neexistuje. Každý z nich je něčím výjimečný. Zatímco pistácie obsahují největší množství bílkovin, v lískových ořeších převládá vláknina a pekanové ořechy vás zásobí omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami. Snažte se zastoupit všechny druhy. Můžete je střídat, nebo je namíchat a přidávat do sladkých i slaných jídel.

TIP
Nezapomínejte na para ořechy! Dopřejte si jeden každý den k snídani a bohatě tak pokryjete denní dávku selenu, který se významně podílí na antioxidační kapacitě organismu.

Ořechy vyžadují správné skladování
Těšíte se z bohaté úrody vlašských ořechů? Pak máte pravděpodobně vystaráno nejenom na Vánoce. Díky správnému skladování vám vydrží i několik let. Čerstvě vyloupané ořechy nechte určitě proschnout. Snížíte tak riziko vzniku plísní, kvůli kterým by vaše úroda mohla skončit v kompostu. Osvědčený způsob je ořechy jednoduše zavařit. Postačí vám nechat je ve sklenicích ponořených v horké vodě přibližně půl hodiny. Přesně tak, jako zavařujete třeba sezónní ovoce.

Všechny ořechy velmi snadnou žluknou, z toho důvodu je dobré je skladovat v chladu a temnu. Parapet na oknu? Tak na ten určitě zapomeňte. Ořechy můžete skladovat v dobře uzavíratelné nádobě v lednici a nebo i v mrazáku, kde se jim nic nestane. Největším nepřítelem ořechů je teplo, přímé světlo a samozřejmě kyslík. Dopřejte jim keramiku, sklo nebo plech, z plastových obalů je ale raději přendejte do jiné nádoby. Stejně tak není dobré je skladovat v obyčejných mikrotenových pytlíčcích za pokojové teploty, kde se mohou snadno zapařit.

Namáčet, namáčet a namáčet
Nejenom u luštěnin platí, že jsou díky poctivému namáčení daleko prospěšnější. Voda aktivuje chemické procesy, díky kterým se stanou stravitelnější. Doba namáčení se liší v závislosti na druhu. Zatímco arašídy se musí namáčet až 12 hodin (ve skutečnosti se jedná o luštěninu, nicméně kvůli chuti si ji mnozí řadí spíše mezi ořechy), kešu ořechům postačí 2-3 hodiny. Zbylé druhy namočte zhruba na 5 hodin. Ptáte se – je to opravdu nutné? Ano i ne. Pokud jste závislí na živinách čistě z rostlinné stravy, pak to nutné je. Pokud se stravujete racionálně, pak to tak nutné není. Někdy se ale bez toho přece jen neobejdete – např. když byste chtěli připravit lahodný kešu krém, ořechy namočit musíte.

TIP
Pokud do vody přidáte špetku soli, výrazně podpoříte rychlost chemických procesů v ořechu a snížíte dobu, po kterou je nutné ořechy namáčet.

Škodí ořechům tepelná úprava?
Jistě víte, že mnohé druhy ovoce a zeleniny ztrácí tepelnou úpravou některé vitamíny a minerály. Je tomu tak i v případě ořechů? Ořechy mnozí z vás s oblibou přidávají do sladkých jídel, arašídy a vlašské ořechy často i do hlavních chodů. Dobrá zpráva je, že v tomto případě to ořechům vůbec neškodí. Právě naopak! Díky tepelné úpravě je podpořeno vstřebávání živin. Zkrátka, platí tu stejné výhody jako při namáčení.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!