Jak může strava pomoci se syndromem suchých očí?

Jak může strava pomoci se syndromem suchých očí?
zdroj: Adobe Stock

Zdravé stravování podporuje všechny v těle fungující systémy. Ani oči nejsou výjimkou. I ony totiž potřebují vitamíny a minerály, které snižují riziko potencionálních potíží a chrání váš zrak. Syndrom suchých očí není rozhodně nic příjemného, ale i zde platí, že vhodný jídelníček může výrazně pomoci.

Syndrom suchého oka je dnes poměrně častý. Projevuje se častým a výrazným pálením očí. Oko ztrácí schopnost tvořit slzy a mění se i kvalita slzného filmu. Ten běžně sestává ze tří složek – oleje, hlenu a vody. Všechny tři dohromady pak oku poskytují nutnou ochranu a vlhkost. Pokud některá z nich chybí, slzný film je nestabilní a oko ztrácí přirozenou ochranu. To může vést k poškození povrchu oka i k dalším zdravotním potížím.

5 klíčových živin pro zbavení se příznaků syndromu suchého oka
Předpokladem správné léčby je v první řadě správná diagnóza. Základním opatřením je potom dostatečná hygiena očních víček, zmírnění stresu, dostatek pohybu na čerstvém vzduchu, odpovídající pitný režim a také zdravé stravování. Pokud chcete zlepšit zdraví očí a zbavit se příznaků syndromu suchého oka, zaměřte se na tyto klíčové živiny.

Omega-3 mastné kyseliny
Omega-3 MK pomáhají tišit záněty v oblasti očních víček nebo na povrchu oka. Povzbuzují k činnosti žlázy zvané meibomské, které tvoří mastnou část slz. Právě olej se stará o to, aby slzy moc rychle nevyschly. Skvělým zdrojem omega-3 MK jsou ryby, zejména pak makrela, čerstvý tuňák, losos, sardinky a sleď. Z rostlinné říše jsou nejlepšími zdroji rostlinné oleje, ořechy a semena (zejména semínko lněné, konopné nebo chia).

Lutein a zeaxantin
Tyto dva antioxidanty snižují pravděpodobnost chronických očních onemocnění. Oční buňky udržují zdravé a funkční. Najdete je ve vejcích, kukuřici a zelené zelenině, jako je kapusta, brokolice a špenát.

Vitamín C
Tento antioxidant, nazývaný také kyselina askorbová, je důležitý pro zdraví krevních cév v očích. Užitečný je zejména při prevenci katarakty, ale pomáhá také celkovému očnímu zdraví. Nejlepšími zdroji vitamínu C jsou: černý rybíz, šípky, citrusy, brambory, paprika, rakytník nebo brokolice.

Vitamín E
Vitamín E je antioxidant a chrání buňky v očích před poškozením. Také posiluje přirozenou obranyschopnost organismu. Najdete jej v pšeničných klíčkách, mandlích, slunečnicových semínkách, batátech, arašídech, ale také v listové zelenině.

Zinek
Zinek podporuje tvorbu melatoninu, pigmentu chránícího vaše oči. S nedostatkem zinku se zvyšuje riziko oční infekce. A jelikož tělo zinek neumí vytvořit samo, je třeba jeho zásoby setrvale doplňovat odpovídající stravou. Zinek získáte z potravin jako jsou žloutky, hovězí a vepřové maso, losos, mléčné výrobky, fazole, ořechy a hlavně dýňová semínka.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!