Vyhněte se chemii v jídle a začněte jíst čistě. Čím se řídit?

Vyhněte se chemii v jídle a začněte jíst čistě. Čím se řídit?
zdroj: Adobe Stock

Neustále porovnáváme, jaké potraviny jsou zdravé a jaké nezdravé. Škatulkujeme, třídíme a soudíme. Můžeme ale s určitostí říci, že rajče je zdravější než vepřové maso? Nemůžeme. Proč? To vysvětluje myšlení clean food.

V čem spočívá trend čistého stravování?
Trendy ve výživě se střídají jako roční období. Vždy po nějaké době se vymění a ke slovu se zase dostane úplně jiný přistup, zpravidla ten, který se nejvíc liší a tím je zajímavý. Nebylo by lepší ale ve stravě najít nějakou dlouhodobou rovnováhu a zamyslet se nad reálnou kvalitou potravin a podle toho je vybírat? Tomu se říká udržitelný trend ve výživě!

Hlavní myšlenkou čistého stravování je právě potlačení zájmu o výživovou hodnotu z hlediska energie a jednotlivých živin a naopak preference zájmu o kvalitu a čistotu jednotlivých potravin. Clean food radí jíst jen opravdové potraviny na úkor těch, které jsou sice možná zdravé, ale jsou zpracované nebo zatížené pesticidy, cizorodými látkami a aditivy. Na otázku, jestli je zdravější GMO sójový karbanátek se skleníkovým polníčkem či BIO hovězí steak či poctivá bublanina z domácích surovin, pak není jednoznačná odpověď.

Jak jíst čistě?
Tento přístup k nám, jako většina moderních výživových stylů, přišel ze západu, nicméně tam se dostává často do extrému. Jakýkoliv přístup k jídlu dohnaný do krajních mezí může vyústit v nějakou podobu poruchy příjmu potravy. Zde se nabízí orthorexie, čili patologická závislost na zdravé stravě. Jak se tedy snažit jíst čistě tak, aby to bylo udržitelné a přínosné?

1. V prvé řadě se zajímejte o původ potravin a snažte se upřednostňovat lokální produkci. Rozlišujte také supermarkety, farmářské prodejny, lokální producenty a jejich prodejny a zajímejte se o místa, kam si přímo pro produkty můžete přímo zajet. je rozdíl mezi UHT mlékem a čerstvým mlékem od maloprodejce. Je rozdíl mezi králíkem ze supermarketu a králíkem od souseda.

2. Čtěte etikety potravin a zajímejte se obecně o složení. Dejte si univerzální pravidlo, že 80 % vaší stravy bude složeno z čerstvých potravin a průmyslově vyrobených produktů, které mají složení o maximálně pěti ingrediencích (samozřejmě nemyslíme doma uvařené pokrmy). Zbylých 20% je benevolentních, ale i tak se snažte.

3. Nemějte pocit, že musíte kupovat celý rok veškeré ovoce a zeleninu, co nám naše obchody nabízejí. Respektujte sezónnost a nesnažte se za každou cenu zařazovat exotické potraviny.

4. Pamatujte, že BIO je určitá známka kvality, ale i BIO rajčata mohou zplesnivět nebo vlastně ani BIO nebýt. Kontrolujte potraviny co do plísní a různých nežádoucích artefaktů, jako jsou třeba klíčky na bramborách či shnilá dužina banánu či avokáda. Pečlivě si ověřujte certifikaci potravin.

5. V neposlední řadě se vyhýbejte hotovým pokrmům, které jsou zamražené či zakonzervované a stačí je rozpéci či ohřáti. Tyto pokrmy nikdy nebudou tím nejlepším, co ve svém jídelníčku můžete mít.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!