Bezlepková strava není jen o bezlepkovém chlebu. Jak se zorientovat v potravinách?

Bezlepková strava není jen o bezlepkovém chlebu. Jak se zorientovat v potravinách?
zdroj: Adobe Stock

Bezlepková dieta je pro někoho nutnost, pro jiného zdravý životní styl, pro dalšího trend, který touží vyzkoušet. Tento styl stravování je ale potřeba správně uchopit. Je to opravdu cesta ke zdraví pro všechny?

Před 10 lety bylo všeobecné povědomí o celiakii a o lepku obecně výrazně menší než dnes. Všichni se vesele ládovali pečivem, těstovinami, pizzou a koláči a bylo jim dobře. Víceméně... Dnes je všeobecným trendem, že se o jídle více přemýšlí a co se hodně řeší je lepek a laktóza. S tím souvisí i dostupnost poněkud méně tradičních potravin, jako jsou třeba speciální výrobky pro celiaky. Jásají nejen celiaci, ale také všichni, kteří se z jakéhokoliv důvodu rozhodli lepku také vyhýbat. Je to ale opravdu taková hitparáda stravovat se potravinami uměle bezlepkovými? Možná, že si sami odpovíte, že ne, že je cesta možná někde jinde...

Vyřazovat lepek nemusí každý
V první řadě je třeba si uvědomit, že lepek není jen pečivo, těstoviny a mouka. Lepek se v řadě potravin nachází jako doplněk či látka pro zlepšení struktury apod., stejně jako v některých nápojích, jako je třeba pivo. Je tedy nutné naučit se číst etikety a zadní strany obalů. No a potom už přichází na řadu další bod programu a sice výběr potravin. Ačkoliv je dnes bezlepková dieta velmi moderní, a ačkoliv lepek skutečně může ve střevech nadělat pořádnou paseku, u lidí, kteří netrpí celiakií, alergií či intolerancí na lepek, není zcela bezlepková dieta nutná, a dokonce se už vyskytují názory, že dokonce není ani žádoucí. Intoleranci na lepek si dokonce můžeme vytvořit sami tím, že se ho budeme dobrovolně zdržovat. Faktem ale je, že to, co prospívá každému nejvíce, je rovnováha a rozumný a uvážlivý přístup bez zbrklých restrikcí. Z toho důvodu ještě nikdy nikomu neuškodilo omezit vyloženě lepkové potraviny a zaměřit se na ty přirozeně bezlepkové. A to slovíčko přirozeně je důležité. Uměle bezlepkové potraviny vás zdravými neudělají, ba naopak, můžete z nich přirozeně ještě přibrat.

Vhodných potravin bez lepku je celá řada
Ať už jste tedy nuceni lepek vyřadit ze stravy z důvodů zdravotních, nebo jen chcete udělat něco pro své tělo a odlehčit stávající jídelníček, je dobré vědět, že i tak si můžete dovolit spoustu povolených a vhodných potravin, které jsou mnohem výživnější a chuťově možná i uspokojivější, než jsou potraviny obsahující lepek nebo potraviny uměle bezlepkové. Začátky jsou těžké, tak je to se vším, i s bezlepkovou dietou. Jakmile si ale osvojíte základní znalost problematiky, najedete na nějaký stálý režim, přestane se vám zdát, že něco uměle šroubujete a najednou vám dojde, že to, co činíte, činíte přirozeně a s lehkostí. Do začátku je však samozřejmě nutná chuť, dále potom i úsilí a vytrvalost.

Vhodné potraviny při bezlepkové dietě
Máte pocit, že vás bezlepkové stravování omezuje? Mnoho lidí si bez pečiva nedokáže představit svůj jídelníček, ale věřte, že to jde. Stačí jen rozšířit svůj omezený repertoár a vytěsnit myšlenky na to, že k večeři si musíte vždy něco na něco namazat. Čím méně zpracovaných potravin v jídelníčku budete mít, tím méně vás lepek bude strašit. Neříkáme, abyste si nedopřáli bezlepkový chléb sem tam k večeři, upečte si ale vlastní, z opravdových surovin a bez deproteinovaného pšeničného škrobu, který tvoří základ velkého množství výrobků.]

Jaké potraviny jsou přirozeně bezlepkové?

Zelenina – dbejte na čistotu, sezónnost a kvalitu
Ovoce – dbejte na čistotu, sezónnost a kvalitu
Bezlepkové obiloviny a pseudoobiloviny – jáhly, amarant, pohanka, rýže (hnědá i bílá), bezlepkové ovesné vločky, quinoa
Luštěniny – fazole, cizrna, čočka, hrách, adzuki, mungo... všechny luštěniny jsou přirozeně bezlepkové! luštěninové chipsy
Brambory, batáty
Sójové výrobky
– tofu, tempeh, miso a natto (fermentované sójové produkty)
Ořechy a semínka – jsou syté, bohaté na vlákninu a mononenasycené mastné kyseliny a bílkoviny; snižují krevní tlak, redukují LDL cholesterol: kešu, mandle, ořechy vlašské, pekanové, lískové, makadamové, para, slunečnicová, dýňová a sezamová semínka apod.
Oleje – extra panenský olivový, avokádový, z vlašských ořechů, kokosový, kakaové máslo, olej z lněného semínka, makadamových ořechů a sezamu, konopný olej, dýňový olej, řepkový nebo slunečnicový
Maso a vejce – kuřecí maso (nejlépe bio a z volného chovu), krůtí, hovězí, vepřové, pštrosí maso, zvěřina, ryby, mořské plody, vejce (včetně žloutků); pozor si dejte na masné výrobky, ve kterých často lepek sekundárně je, čtěte etikety a vybírejte si


Mléčné výrobky (ideálně konzumujeme v co nejméně zpracované podobě) – mléko, kefíry, zákysy, jogurt (plnotučné, nedochucené, neslazené, bez přidaného cukru a kukuřičného škrobu), máslo
Sýry – nízkotučné a středně tučné sýry např. cottage, mozarella, balkánský sýr, termizovaný sýr lučina, geravis, eidam apod.
Dochucovadla (ano, jde to i zdravě) – hořčice (dijonská, kremžská, plnotučná), wasabi, křen, tapenády, salsa, majonéza, ocet (bílý, červený vinný, jablečný, balsamikový), worchesterová omáčka, tamari (kontrolujte složení!)
Sladké dobroty – sušené ovoce, hořká čokoláda a kvalitní výrobky z ní

 

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!