Zdravý zrak není jen o mrkvi. Další potraviny pro zdravé oči

Zdravý zrak není jen o mrkvi. Další potraviny pro zdravé oči
zdroj: Adobe Stock

Podle četných výzkumů si můžete oči v perfektním stavu udržet nejen pravidelnými kontrolami u obvodního či očního lékaře, ale také dostatečnou konzumací karotenoidů. Ty údajně dokáží váš zrak chránit před poškozujícími účinky modrého světla a snížit riziko vzniku makulární degenerace v pozdějším věku.

Modré světlo vyzařují obrazovky televizí a telefonů a podle všeho nenávratně poškozuje lidské zdraví a zhoršuje spánek. Makulární degenerace je jedno z nejzávažnějších onemocnění sítnice objevující se u starších lidí. Před obojím podle studií dokáží chránit karotenoidy. Jedná se o pigmenty, které dodávají ovoci a zelenině živé a zářivé barvy červených, oranžových, žlutých a zelených tónů.

Karotenoidy chrání sítnici před degenerací
Makula je nejcitlivější část sítnice. Vykazuje nejvyšší koncentraci fotoreceptorů a vytváří nejostřejší vidění. Je také zodpovědná za schopnost vnímat barvy. Pigment v makule je tvořen právě třemi karotenoidy, a to luteinem, zeaxantinem a meso-zeaxantinem. Chrání tak miliony fotoreceptorových buněk umístěných v této titěrné oblasti centrální sítnice. Nazývají se makulárním pigmentem a snižují oxidační stres, jejž sítnici způsobuje zejména vysokoenergetické modré světlo, o němž se předpokládá, že přispívá k rozvoji makulární degenerace. To vše díky jeho antioxidačním a protizánětlivým vlastnostem.

Makulární pigment funguje proti modrému světlu jako štít
Jiná světla se v očích rozptylují snadněji než světlo modré, které je charakteristické kratšími vlnovými délkami. Ty způsobují oslnění a snižují citlivost kontrastu i zrakovou ostrost. Makulární pigment se stará o selektivní odfiltrování viditelného modrého světla, které je zodpovědné za obrazovou degeneraci, a zajišťuje tak ostřejší vidění.

Nacpěte se zeleninou
Pokud tedy chcete, aby organismus mohl využívat výhod, které mu přinášejí pigmenty v podobě karotenoidů, měli byste je pravidelně přijímat ve stravě. Bohaté jsou na ně, jak již bylo naznačeno, některé druhy zeleniny. Ty vynikají zejména zvýšenou koncentrací luteinu a zeaxantinu. Jedná se zejména o špenát, kadeřávek, kapustu, zelený hrášek a zelené listové saláty. Co se týče živočišných produktů, tak lutein a zeaxantin najdete také ve vejcích, meso-zeaxantin, který je produkován především metabolismem luteinu, pak v kůži pstruhů, sardinek a lososů.

Pro zdravé oči i skvělé sportovní výkony
Karotenoidy v těle působí jako antioxidanty a chrání buňky před nebezpečným působením škodlivých volných radikálů. Ty se v těle produkují během fyzické aktivity, ve stresu, při zánětu, působením slunečního UV záření, vlivem znečištění a kouření. Ohrožují správné fungování metabolismu. Kromě toho, že se jejich hromadění může negativně podepsat na sportovním výkonu, může také poškodit DNA, tuky i bílkoviny. Může negativně ovlivnit i celkové regenerační schopnosti organismu. Pokud tedy chcete zlepšit zrak a uchránit tělo před volnými radikály, nezanedbávejte pravidelnou konzumaci přírodních karotenoidů.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!