Ketoteriánství kombinuje ketózu a vegetariánství. Jak takový jídelníček vypadá?

Ketoteriánství kombinuje ketózu a vegetariánství. Jak takový jídelníček vypadá?
zdroj: Unsplash

Jako by výživových směrů nebylo ještě dost. Mnohdy jsou protichůdné a jedním takovým stylem je i novinka jménem ketoteriánství – většina živočišných tuků je nahrazena rostlinnými a zároveň je tělo udržováno v ketóze. Může to fungovat? A je to vůbec bezpečné?

Ketoteriánství v podstatě spojuje ketózu (ketodietu) s vegetariánstvím až veganstvím. Většinu živočišných tuků totiž nahrazuje rostlinnými oleji, jako je avokádo, olivy, ořechy a kokos. Cílem je dosáhnout stejných zdravotních benefitů, jaké nabízí klasická ketodieta – tedy zbavit se přebytečného tuku, stabilizovat hladinu cukru v krvi a získat více energie. To vše bez konzumace potencionálně méně prospěšných živočišných potravin jako je červené maso a mléčné výrobky.

Méně nasycených tuků
Rostlinné tuky oproti tukům živočišným obsahují nesrovnatelně méně nasycených tuků s několika vyjímkami jako je např. kokosový olej. Ne všechny jsou ale vhodné. Vlašské ořechy například ano, protože obsahují zdraví prospěšné omega-3 mastné kyseliny, které podporují zdraví srdce a posilují imunitní systém. Kukuřičný nebo slunečnicový olej ale obsahují převahu omega-6 mastných kyselin, které mohou být v nadbytku spojeny se vznikem zánětů.

Vyšší důraz na kvalitu potravin
Ve srovnání s klasickou ketodietou klade ketoteriánství vyšší důraz na výběr vhodných potravin a jejich kvalitu, což může potencionálně vyrovnat některé negativní vedlejší účinky ketodiety. Mezi ně patří zácpa, únava a letargie a nedostatek některých vitamínů a minerálů. Vlivem omezení všech sacharidů, včetně těch zdravých, které vynikají vysokým obsahem vlákniny a živin celkově, může docházet k různým deficitům.

Větší pestrost a flexibilita
Ketoteriánství také nabízí větší flexibilitu než klasická ketodieta. Chia puding s mletým lněným semínkem a neslazeným drceným kokosem na snídani, avokádový salát a losos pečený s bylinkami na oběd nebo večeři. Ořechové či kokosové jogurty, mandlové, kakaové a slunečnicové tyčinky na svačinu. I tak může vypadat ketoteriánský jídelníček.

Umírněný zdravý přístup
Pokud nepatříte mezi příznivce extrémů a máte raději vyváženost, zkuste mírnější verzi ketoteriánství a zařaďte do jídelníčku co nejvíce rostlinných produktů. Třeba se jimi pokuste alespoň částečně nahradit ty živočišné. Jak to může vypadat? Jedna až dvě porce rostlinného tuku při každém jídle. Zaměřte se na avokádo, ořechy, semínka a olivy. Z živočišných potravin je vhodný divoký losos, libové hovězí maso, vaječné žloutky a plnotuční mléčné výrobky. S takovým způsobem stravování byste se měli dopracovat k vyváženosti a přirozenosti. Takové stravování zajišťuje variabilitu živin.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!