Vláknina v jídelníčku – vše, co o ní potřebujete vědět

Vláknina v jídelníčku – vše, co o ní potřebujete vědět
zdroj: Pixabay

Vláknina patří mezi často opomíjené složky stravy. Ačkoliv pro nás má malou výživovou hodnotu, představuje nepostradatelnou součást vyváženého jídelníčku a nezbytnou potravu pro náš střevní mikrobiom. Kolik vlákniny bychom měli denně přijmout a lze si pomoci nějakými koncentrovanějšími zdroji?

V 10 + 1 otázkách se dozvíte odpovědi na základní otázky, které vás zajímají. Na problematiku vlákniny jsme se zeptali RNDr. Michaely Bebové, odbornice na výživu a biochemičky.

Sledujte náš kanál na youtube

S nástupem jarních měsíců bychom se měli začít soustředit na odlehčení jídelníčku. Tělo je po zimě obtěžkané tučnějšími pokrmy, ve kterých u většiny převládají spíše živočišné produkty. Je na čase do jídelníčku navrátit dostatek zeleniny a ovoce a navýšit tak množství vlákniny ve stravě.

Je to nerozpustná vláknina, která je plně nestravitelná a jak sám název napovídá, slouží jako jakýsi kartáč pro naše střeva. Podporuje peristaltiku, zbavuje zácpy a pomáhá stabilizovat trávení. Vaše střeva jistě zvýšený přísun vlákniny po zimě ocení. Otruby nebo mleté lněné semínko si můžete denně přidávat do kaší či smoothie – na chuti to skoro nepoznáte, ale vaše tělo vám poděkuje.

Zařaďte denně alespoň jednu potravinu ze základních skupin potravin bohatých na vlákninu – ovoce, zelenina, obiloviny a luštěniny: jablko, 1 střední mrkev, porce červené čočky a hrst mandlí – i to pro vás může být dobrý začátek. Postupně si zvykejte a množství navyšujte. Výborným zdrojem vlákniny je i sušené ovoce, které může představovat vaše zdravé mlsání.

Moderátorka: Zuzana Košařová

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!