Salmonela: Bakterie, které číhají v mase. Čím nám hrozí a jaká opatření dodržovat?

Salmonela: Bakterie, které číhají v mase. Čím nám hrozí a jaká opatření dodržovat?
zdroj: Pixabay

Bakterie rodu Salmonella způsobují onemocnění střev člověka i zvířat. Jedná se o jeden z nejběžnějších typů otravy jídlem. Nejčastější je v letních měsících, protože se Salmonella v teplém počasí lépe rozmnožuje. Jak se jí vyvarovat a co si pohlídat?

Lidé se obvykle „salmonelou“ nakazí po konzumaci syrových nebo špatně či málo zpracovaných a nepasterizovaných potravin. K šíření bakterie také dochází zanedbáváním hygieny po použití toalety, když si zkrátka zapomenete umýt ruce a k tomu navíc manipulujete s domácími zvířaty, zejména s plazy a ptáky. Mezi nejkritičtější potraviny patří nedostatečně tepelně upravená drůbež, vejce, nepasterizované mléko nebo džus, kontaminované syrové ovoce, zelenina nebo i ořechy. Pokud máte oslabený imunitní systém, pravděpodobnost nakažení salmonelou se zvyšuje.

Potíže nepřichází hned
Příznaky salmonely se neprojeví hned, ale až po nějakých 8 až 72 hodinách od doby, co jste snědli nebo vypili něco nakaženého. Mohou být velmi agresivní a trvat až celých 48 hodin. Jedná se zejména o bolesti, křeče a citlivost břicha, zimnici, průjem, horečku, bolest svalstva, nevolnost, zvracení, příznaky dehydratace, jako je únava, sucho v ústech a tmavě zbarvená moč, a krev ve stolici. U zdravých lidí by symptomy měly zmizet do dvou až sedmi dnů. Bakterie však mohou v těle zůstat déle. To znamená, že i když nezažijete příznaky, můžete stále infikovat jiné lidi bakteriemi Salmonelly. Pokud u sebe zaznamenáte některý z těchto symptomů a máte navíc podezření, že by se mohlo jednat právě o nakažení salmonelou, neváhejte vyhledat lékařskou pomoc.  

Je třeba doplnit ztráty tekutin
Úporné průjmy způsobí, že během salmonely ztratíte velké množství tekutin a elektrolytů a hrozí riziko dehydratace. Proto je v první řadě nutné tyto ztráty doplnit. Dospělí by měli pít vodu, dětem může pediatr doporučit různé rehydratační nápoje. Stravu je nutné upravit tak, aby obsahovala pouze snadno stravitelné potraviny, jako jsou třeba banány, jablečné pyré, rýže a obyčejné pečivo (rohlíky apod.) Vynechat byste měli mléčné výrobky. Důležité je hodně odpočívat, protože to poskytne tělu dostatek síly a vytrvalosti pro boj s infekcí. V závažných nebo život ohrožujících případech může lékař předepsat antibiotika. V běžnějších případech se ale nedoporučují, protože mohou prodloužit nosný stav a infekci.

Obezřetnost je nad zlato stejně jako dobrá rada
Pokud se chcete všem výše popsaným nepříjemnostem vyhnout, dávejte si dobrý pozor na to, co jíte a pijete. S potravinami zacházejte správně, vařte je dostatečně a dodržujte také správnou hygienu. Obzvláště kuřecí maso je potřeba nyní kontrolovat – nebojte se např. kuřecí prso během restování rozříznout a přesvědčit se, že je opravdu propečené. Na maso si vyhraďte jedno ideálně plastové prkénko, které používejte jen na úpravu masa a ne na ostatní potraviny. Před a po přípravě rizikových potravin vždy důkladně umyjte vše, co s nimi přišlo do styku, včetně vašich rukou, nože a prkénka. V letních měsících si také dávejte pozor na dresinky, které obsahují syrové vejce (žloutek).

Není na škodu sledovat webové stránky pověřených státních orgánů a organizací, které provádějí pravidelné kontroly importovaného masa a dalších výrobků a zveřejňují aktuální informace o zjištěných kontaminacích. Obezřetnosti není nikdo dost.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

I voda může zabíjet. Kolik litrů najednou už je moc?

I voda může zabíjet. Kolik litrů najednou už je moc?

Ledviny nedokáží filtrovat více než určité množství za hodinu. Vypijete-li za tu dobu více, přebytečná voda může zředit elektrolyty v krvi tak, že vám to určitě prospívat nebude. Všeho moc škodí, i vody.

Čtěte dál
Potraviny, které vám pomohou zahnat podzimní chmury a špatnou náladu

Potraviny, které vám pomohou zahnat podzimní chmury a špatnou náladu

Podzim je obdobím, kdy máme tendenci kvůli pošmournému počasí trávit více času uvnitř než venku. Schází nám čerstvý vzduch a trpíme...
Klasické mléko vs. mléko z farmy:  Jaký je zdravotní přínos a můžeme věřit mléku z obchodu?

Klasické mléko vs. mléko z farmy: Jaký je zdravotní přínos a můžeme věřit mléku z obchodu?

Mléko je potravina, která je opředena mnoha mýty. Mléko prý obsahuje antibiotika, zahleňuje, způsobuje alergie a navíc je získáváno...