Máte vysoký krevní tlak? Zde jsou způsoby, jak se ho zbavit bez prášků

Máte vysoký krevní tlak? Zde jsou způsoby, jak se ho zbavit bez prášků
zdroj: Pixabay

Tichý zabiják, který může být zcela bez příznaků, a přesto vám pořádně zavaří na hodně dlouho. Vysoký krevní tlak neboli hypertenze. Často se ho lze zbavit změnou životního stylu mnohem lépe než užíváním medikace. Jak toho docílit?

Jako krevní tlak bývá označována síla, s níž čerpá srdce do tepen krev. Jeho normální hodnoty se zpravidla pohybují okolp 120/80 mm Hg, za vysoké jsou považovány hodnoty nad 130/80 mm Hg.

Vysoký krevní tlak znamená, že krev ze srdce proudí do tepen rychleji a silněji. To zvyšuje tlak na jemné tkáně v tepnách a poškozuje krevní cévy, což může bez zjevných vnějších příznaků dospět až k poškození srdce. Spousta lidí o tom, že trpí vysokým krevním tlakem, často ani neví.

Neléčená hypertenze může vést k vážným zdravotním komplikacím, včetně mrtvice, srdečního záchvatu a poškození ledvin. S kontrolou a sledováním krevního tlaku pomáhají pravidelné návštěvy lékaře. Ten poradí i to nejvhodnější řešení, které většinou sestává z kombinace medikace a změny životního stylu, která bývá pro úspěch celé akce nezbytná.

A jak tedy na to?

Hýbejte se
30-60 minut pohybu denně je součástí zdravého způsobu života. Tělesná aktivita snižuje krevní tlak, stejně jako riziko cukrovky a onemocnění srdce. Kromě toho zlepšuje náladu, sílu i rovnováhu. Pokud nejste na pravidelný pohyb zvyklí, poraďte se s lékařem a postupně zvedejte tempo i frekvenci tréninku. A hýbat se neznamená jen mořit se v posilovně. Vyberte si aktivitu, která je vám milá a příjemná a zkuste chůzi, běh, kolo, plavání, cokoliv. Důležité je jedno: Hýbat se.

Jezte zdravě
Co se týče snižování krevního tlaku, tak existuje speciální dieta, která s tím pomáhá. Jmenuje se DASH a podle všeho dokáže systolický krevní tlak snížit až o 11 mm Hg. Zahrnuje konzumaci ovoce, zeleniny a celozrnných potravin, dále nízkotučných mléčných výrobků, nízkotučného masa, ryb a ořechů. Vyžaduje odstranění potravin s vysokým obsahem nasycených tuků, jako jsou vysoce technologicky zpracované potraviny, plnotučné potraviny a nasycené tuky. Nabádá také k omezení sladkostí a slazených nápojů.

Omezte solení
Pro snížení krevního tlaku je mimořádně důležité nepřehánět to se solením. To může vést k zadržování vody a zvýšení krevního tlaku. V potravinách se přirozeně vyskytuje dostatek soli, proto je téměř zbytečné ji při vaření do pokrmů navíc přidávat. Místo toho sáhněte po bylinkách a koření, které skvěle podtrhnou přirozenou chuť té které potraviny. Řiďte se pravidlem: Nejdříve dodejte pokrmu chuť pomocí koření a bylinek a až na konci případně pokrm dosolte.

Zhubněte
Nadváha a vysoký krevní tlak jdou ruku v ruce. Už ztráta nějakých 4-5 kilogramů jej dokáže pořádně snížit. Pro kontrolu tlaku ale není důležité jen číslo na váze, ale také obvod pasu. Je-li vysoký, může to znamenat, že máte v těle nadbytek vnitřního, viscerálního tuku. Ten má potom tendenci prorůstat orgány a činit tak řadu nepříjemných zdravotních komplikací, k nimž patří opět i vysoký krevní tlak.

Nekuřte
Každá jednotlivá cigareta zvyšuje momentálně krevní tlak. Silní kuřáci jej mají zvýšený pořád. Kuřáci s vysokým krevním tlakem se také vystavují zvýšenému riziku infarktu a mrtvice. Což platí i pro pasivní kouření. Obnovení přirozeného krevního tlaku je jen jedním z mnoha benefitů, kterých se těší ti, kteří s kouřením přestanou.

Omezte spotřebu alkoholu
Poslední výzkumy ukazují, že ani sklenka červeného vína denně není pro tělo zdravotně přínosná, jak jsme si dlouho mysleli. Nadměrné množství alkoholu může vést k mnoha zdravotním problémům, včetně vysokého krevního tlaku, stejně jako může snížit účinnost některých léků předepsaných na vysoký krevní tlak.

Nestresujte se
V dnešním rychlém světě s rostoucími požadavky je velmi těžké udělat si čas na odpočinek, zpomalit a jen relaxovat. Pro zdraví těla i mysli je ale nezbytně důležité se to naučit a každý den se oprostit od kolotoče každodenních povinností a uvolnit se. S tím pomáhá identifikace spouštěče stresu – ať už je to práce, vztah nebo finance. Identifikace příčiny pomáhá nápravě následků. Stres můžete rozvolnit zdravým a přirozeným způsobem. Naučte se zhluboka dýchat a dech vnímat.

Váš vysoký krevní tlak je s velkou pravděpodobností způsoben jedním nebo více výše uvedenými faktory. Než jen automaticky začít brát prášky, posnažte se upravit svůj životní styl, vystupte z komfortní zóny a třeba zjistíte, že už je vůbec nepotřebujete.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!