Jak správně spát, aby vás nebolela krční páteř?

Jak správně spát, aby vás nebolela krční páteř?
zdroj: Adobe Stock

Bolesti krční páteře umí být doslova nesnesitelné. Na vině může být řada příčin. Jednou z nich je i nesprávná poloha těla při spánku, která dokáže krční páteři velmi uškodit. Jak správně spát, aby měla vaše krční páteř pohodlí?

Výzkumy naznačují, že nejen poloha při spánku, ale také jeho kvalita se může odrazit na muskuloskeletální bolesti, včetně bolesti krku a ramen. V jedné studii srovnávali výzkumníci muskuloskeletální bolesti u 4 140 zdravých mužů a žen s poruchami spánku a bez nich. Poruchy spánku přitom zahrnovaly potíže s usínáním, časné ranní probouzení, přerušovaný spánek a slabý spánek, který neposílí, ale spíše unaví, respektive se po něm unavení probudíte.

Bolest příčinou nespavosti, nebo nespavost příčinou bolesti?
U jedinců, kteří hlásili středně závažné až závažné problémy v nejméně třech ze čtyř kategorií, byla zjištěna vyšší pravděpodobnost rizika vzniku chronické muskuloskeletální bolesti než u těch, kteří zaznamenali malé nebo nulové spánkové obtíže. Jedním z možných vysvětlení je, že spánkové poruchy narušují svalovou relaxaci a regeneraci, k nimž během spánku obvykle dochází.

Kvalita spánku a polohy jsou zřejmě provázané
Některé faktory způsobující bolesti krční páteře ovlivnit nemůžeme. Sem patří například přirozené stárnutí organismu, tedy i svalstva a kostí a kloubů. Existuje ale také mnoho věcí, které ovlivnit můžeme. Mnoho nepříjemností, jejichž výskyt můžeme minimalizovat. Sem patří například poloha a držení těla během usínání a samotného spánku.

Polštář by měl podpořit správné vyrovnání páteře
Bolí vás za krkem? Pak nešlápnete vedle, když pro usínání zvolíte polohu na zádech nebo na jednom či druhém boku. Pokud spíte na zádech, vyberte dobrý polštář, který podpoří přirozené zakřivení krční páteře. Může se jednat i o speciální anatomicky tvarovaný polštář. Pozor, ten je ale třeba položit vyšší částí dolů a ne nahoru, jak by se možná mohlo zdát.

Na zádech podložte krční páteř, aby došlo k jejímu přirozenému zakřivení
Takové polštáře nejčastěji bývají vyrobeny z paměťové pěny, která se dokáže dobře přizpůsobit tvaru těla. Další možností je požadované podpory krční páteře docílit s pomocí klasického polštáře a dalšího malého polštářku, kterým podložíte krční páteř tak, jako v případě polštáře anatomicky tvarovaného. Příliš tuhý nebo naopak měkký polštář udržuje krk přes noc v nepřirozeném ohnutí, proto se jeho užívají raději vyvarujte. Mohl by způsobit ranní ztuhlost a bolest krční páteře.

Na boku dbejte, aby byl krk výše než hlava
Pokud spíte na boku, dbejte na to, aby polštář zajistil správné vyrovnání páteře a to tak, že krk bude výše než samotná hlava. Zde se tedy opět nabízí anatomicky tvarovaný polštář z paměťové pěny nebo podložení menším, třeba i pohankovým, polštářkem položeném na velkém polštáři. Péřové polštáře je třeba měnit každý rok, protože časem poklesávají, ztrácí potřebnou pevnost a tvar a nejsou již tedy schopny plně vykonávat svou funkci – udržovat páteř během spánku správně srovnanou.

Na břiše ideálně nespěte vůbec
Pokud vás trápí bolesti krční páteře, poloha vleže na břiše zřejmě pro usínání nebude správnou volbou. Záda jsou zde nepříjemně vyklenutá a hlava je otočena na stranu, což krční páteř nepříjemně zatěžuje. Pokud jste ale od malička zvyklí na břiše spát a v této poloze se často i probouzíte, jen těžko se to v dospělosti odnaučíte. Škodlivost polohy můžete zmírnit tím, že alespoň usínat budete na zádech nebo na boku se správným podložením krční páteře.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!