Jaké minerální látky je potřeba si hlídat při sportu?

Jaké minerální látky je potřeba si hlídat při sportu?
zdroj: Adobe Stock

Vitamíny a minerální látky jsou pro sportovní úspěch, celkové zdraví a pohodu těla nezbytné. Pro výkon a regeneraci jsou obzvláště důležité především minerály. Jak tělo pracuje s jednotlivými minerálními látkami, které potřebuji doplnit a jaké jsou pro co důležité?

Sodík a draslík jsou základem pro správné fungování těla a celkové rovnováhy všech buněk. Pro sportovce zejména jsou ale velmi důležité i chloridy, vápník, hořčík nebo třeba zinek a železo. Ocitne-li se jakýkoliv z těchto minerálů v deficitu, výkon je v ohrožení.

Elektrolyty pro hydrataci i regeneraci
Sodík, draslík a chloridy jsou významné elektrolyty, které hrají zásadní roli v hydrataci, rehydrataci, nervových přenosech a svalových kontrakcích. Tělo sportovce chrání před dehydratací. Ztrácejí se zvýšeným pocením. V takových případech je potom nutné je doplnit s pomocí speciálních (isotonických/hypertonických) iontových nápojů případně jiných doplňků stravy. Tělo tak ochráníte před dehydratací a poskytnete mu ideální podmínky po regeneraci a opětovné nabrání sil pro další výkony.

Vápník nejen pro silné kosti
Vápník je minerál pečující o vývoj a udržování zdravých kostí, svalových kontrakcí, nervových přenosů a vyplavování hormonů. Mezi dobré zdroje vápníku patří mléko a mléčné výrobky, ryby jako např. sardinky nebo ořechy a tofu. Významné jsou i další rostlinné zdroje jako chia semínka, brokolice, kapusta a další. Ty je ale třeba konzumovat v hojném množství, aby byla splněna denní doporučená dávka vápníku.

Zinek, hořčík a železo pro regeneraci a tvorbu červených krvinek
Zinek a hořčík jsou minerály hrající rozhodující roli při regeneraci svalstva. Najdete je v játrech, kakau, sušeném ovoci, masu a ořeších. Pro tvorbu červených krvinek má zásadní význam železo. Konkrétně se jedná o tvorbu hemoglobinu a myoglobinu, které kyslík přenášejí po celém těle. Nízké hladiny železa mohou mít za následek pocity únavy a celkové slabosti. Proto je nezbytné, ale měli sportovci ve stravě dostatek železa. To se v hojném množství nachází v červeném mase, mořských plodech, fazolích, tmavě zelené listové zelenině nebo např. v sušeném ovoci a řasách.

Klíčová je vyváženost
Nejlepší způsob, jak zajistit, že konzumujete všechny potřebné minerály, které vaše tělo potřebuje, je jíst širokou škálu potravin. Mezi ně patří maso, ryby, mléčné výrobky, fazole, ovoce a zelenina. Klíčem je tak vyvážená strava. Extrémní dieta nebo dieta s omezeným obsahem kalorií bude pravděpodobně znamenat, že tělo ochudíte o jednu nebo více důležitých živin, které jsou nezbytné pro zdraví a pohodu.

Iontové nápoje a doplňky stravy zařadit můžete, raději se ale poraďte s odborníkem
Sportovci mají vyšší nároky na živiny než lidé, kteří se pravidelně nehýbou. Jejich životní styl je mnohdy limitován/řízen rozpisem tréninků a nároky na přesné stravování. Samotná dieta tak nemusí vždy nutně s laděním životního tempa sportovce kooperovat. Regeneraci a výkonnost je proto třeba někdy podpořit zařazením zmiňovaných speciálních sportovních nápojů nebo doplňků stravy. O jejich užívání se raději vždy poraďte.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!