Strava a bílkoviny: Jak poznáte, že vám bílkoviny ve stravě chybí?

Strava a bílkoviny: Jak poznáte, že vám bílkoviny ve stravě chybí?
zdroj: Adobe Stock

Bílkoviny tvoří spolu se sacharidy a tuky základní složky stravy. Jejich dostatek je důležitý pro stavbu svalové hmoty, ale i pro regeneraci a správný chod metabolismu. Panuje o nich mnoho mýtů, stejně tak jsou jim ale často přisuzovány až zázračné účinky. Jak se na bílkoviny ve stravě dívá odborník? Jaké potraviny bohaté na bílkoviny za to stojí a za jaké se utrácet nevyplácí?

V 10 + 1 otázkách se dozvíte odpovědi na základní otázky, které vás zajímají. O bílkovinách jsme si povídali s RNDr. Michaelou Bebovou, odbornicí na výživu a biochemičkou.

Sledujte náš kanál na youtube

Bílkoviny
Bílkoviny jsou základní stavební složky našeho těla a slouží tedy i jako výstavbový materiál pro svaly. Mimo to jsou ale z bílkovin tvořeny i řídící entity našeho těla jako jsou např. hormony, růstové faktory či různé receptory na buňkách. Dostatek bílkovin ve stravě je tedy naprosto základním předpokladem pro správné fungování celého organismu.

Dostatek bílkovin ve stravě je důležitý i ze stravovacího hlediska. Mají významnou syticí funkci, neboť se začínají trávit v žaludku. Mají ale jednu hlavní nevýhodu – na rozdíl od tuků a sacharidů se neskladují do zásoby, proto je nutný jejich rovnoměrný příjem v rámce dne i týdne.

Bílkoviny by měly tvořit zhruba 15–30 % denního energetického příjmu a jejich příjem by neměl klesnout pod 0,6 g/kg hmotnosti – u zdravého člověka ideálně alespoň 1 g/kg hmotnosti. Rozmezí je však široké a je závislé na věku, pohlaví, sportovní aktivitě, případně držení redukční diety apod. Zdroje bílkovin jsou jak rostlinné, tak živočišné a ideální je pro člověka, všežravce, jejich kombinace. Jak poznáme, že máme ve stravě málo bílkovin? Co se v těle děje, když jich je nadbytek? A jaké zdroje jsou pro nás vhodné?

Moderátorka: Zuzana Košařová

 

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!