Není kilo jako kilo: Proč kilo tuku není totéž, co kilo svalů?

Není kilo jako kilo: Proč kilo tuku není totéž, co kilo svalů?
zdroj: Adobe Stock

Na váhu je kilo tuku a kilo svalstva to samé. Tak proč je v tom v praxi takový rozdíl? Nemělo by nám záležet jen na čísle, které vidíme každé ráno na váze. Měl by nás hlavně zajímat tvar našeho těla a ten je dán poměrem tukové a svalové tkáně.

Věčný problém „zázračných“ diet slibujících téměř okamžité řešení. Během týdne přes tři kila dole, za měsíc to může být více než deset kilogramů. Máte sice hlad, jste unavení, ale na tom úplně nesejde, když tak skvěle vypadáte! Alespoň ve vlastních představách… Realita totiž bohužel často bývá jinde. Vyčerpání, podrážděnost, padání vlasů, potíže se spánkem. To všechno jsou následky rychlého úbytku svalstva.

Jojo efektu chodíme naproti sami
Když totiž striktně omezíte příjem kalorií, zhubnete tak jako tak (pokud samozřejmě netrpíte nějakou specifickou nemocí). A když je kalorická restrikce natolik přísná, že se dostane až pod minimum stanovené bazálním metabolismem (energie, kterou organismus potřebuje pro základní životní děje a pochody, jako je dýchání, trávení, vyměšování apod.), zhubnete extrémně rychle. Bohužel však v takovém případě hubnete to, co byste měli zachovávat. Místo tuku, jehož mizení je žádoucí, ztrácíte cenné svaly. Od toho se odvíjí následné potíže. Zpomalený metabolismus, únava, vyčerpání, nedostatek energie a velmi brzy, po návratu k předchozímu běžnému režimu, i pověstný a krajně neoblíbený jojo efekt.

Váha je jen číslo
Bohužel ale i přes všechna výše nastíněná rizika se stále velké množství jedinců chtivých sexy křivek vydává na neradostnou cestu striktní kalorické restrikce s vidinou rychlých a skvělých výsledků. Dokud nepochopíme, že okamžité výsledky zpravidla nejsou trvalé, ze začarovaného kruhu hubnutí a přibírání se nevymaníme. Na začátek je třeba si uvědomit jeden základní fakt: Váha je jen číslo. Skutečně. O opravdovém stavu a složení vašeho těla vypovídá pramálo. Mnohem přesnější a faktičtější je ukazatel procenta tělesného tuku. Záleží totiž, kolik kil z celkové hmotnosti náleží svalům a kolik tukům. Zdravá dívka s vysokým množstvím svalstva může v konečném důsledku vážit stejně jako pacientka léčící se s anorexií. Jejich tělesné parametry ale budou úplně někde jinde.

Svaly spalují kalorie
Svalům se jinými slovy také říká aktivní hmotnost. Tento název jednak značí, že se jedná o hmotu, kterou je třeba aktivně využívat. Jinak bude chřadnout, uvadat, oslabovat a zkracovat se. Zadruhé znamená, že je to prostor, kde probíhá množství dějů. Svaly jsou totiž, na rozdíl od tuku, mnohem více metabolicky aktivní. Zrychlují metabolismus a spalují kalorie. Tuk má funkci ochrannou, záhřevnou a také se v něm rozpouští některé vitamíny. Jinak ale v podstatě nic nedělá, když pomineme hormonálně aktivní viscerální tuk. Ale je vidět, zabírá totiž větší objem! A když je ho moc, ohrožuje orgány, způsobuje kornatění tepen, zvyšuje riziko onemocnění srdce a mrtvice a obaluje vás jako vata.

Není kilo jako kilo
Svaly představují živou energii, kterou tělo pro správné fungování potřebuje. Kromě toho se starají o pěkné tvary – vezměme si opět příklad zdravé dívky, která se správně stravuje a přiměřeně sportuje a anorektické pacientky. Obě váží řekněme 45 kg, ale u první zaujímají většinu hmotnosti svaly, což se projevuje na držení těla a jeho tvarech, stejně jako na náladě a živosti. Druhá bude kost a kůže, bude mít minimum svalstva a to, které bude mít, bude ochablé a zkrácené. Dále s bude se hrbit, bude smutná a unavená. Váží stejně, ale každá je na tom úplně jinak. Pamatujte si tedy, že váha je skutečně jen číslo. Mnohem více záleží na poměru svalů a tuku. Čím více svalů, tím lépe. O svaly bychom také měli pečovat – dopřávat jim kvalitní stravu plnou dobrých bílkovin, zdravých tuků a komplexních sacharidů, přiměřeně je zatěžovat pohybem – posilovat a také protahovat.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!