Výhody a nevýhody omezení sacharidů ve stravě

Výhody a nevýhody omezení sacharidů ve stravě
zdroj: Adobe Stock

Jíst či nejíst sacharidy? Ty jsou totiž snad nejkontroverznější makroživinou vůbec. Svět se dělí na dva tábory. Jedni je odmítají, druzí na ně nedají dopustit. Jak už to tak ale bývá, pravda leží někde na půl cesty.

Asi jako všechno na světě, má i nízkosacharidové stravování své výhody i nevýhody. Bezespornou výhodou je, že když budete držet ve stravě jen nízké množství sacharidů, bude se vám snáze  hubnout. Diet postavených na tomto principu je celá řada. Pohybují se od extrémních, jako je tradiční Atkinsonova dieta, až po benevolentnější, kde sacharidy jíte, ale třeba jen ty s nízkým glykemickým indexem.

Škroby i cukry jsou v jídelníčku minimálně
Většina nízkosacharidových diet se zaměřuje na vyřazení škrobových sacharidů, které jsou obsaženy v potravinách jako je bílý chléb, těstoviny, bílá rýže, koláče, pečivo a sušenky, sladké nápoje, cukrovinky a pudinky. Některé nízkosacharidové diety nahrazují tyto špatné sacharidy těmi dobrými, komplexními, které pomáhají regulovat hladinu cukru v krvi, snižovat krevní tlak a podporovat zdraví srdce i celého oběhového systému.

Zapomeňte na hlad – bílkoviny a tuky zasytí na dlouho
Některé studie ukázaly, že konzumace nízkého množství sacharidů může přispívat ke snižování hladiny špatného cholesterolu, u lidí s diabetem je snížení obsahu přidaných cukrů zásadním předpokladem pro stabilizaci krevního cukru. Velkou výhodou takového stravování je také skutečnost, že většinou nehladovíte – bílkoviny a tuky se totiž tráví daleko pomaleji než sacharidy, takže vás také zasytí na delší dobu. Nemusíte si také tolik hlídat množství a můžete tak jíst relativně více, než když se sacharidy na vašem jídelníčku objevují. Což je další výhoda nízkosacharidového stravování, pro kterou si ho lidé oblíbili.

Ketóza přinutí tělo spalovat tuky místo cukrů
Existují ale i nemilá rizika takového životního stylu. Většina nízkosacharidových diet funguje na principu ketózy, do níž je tělo nutné dostat. To způsobí, že tělo přestává jako palivo užívat cukry a zaměřuje pozornost na tuky, jejichž spalování je žádoucí. Tento stav, je-li dlouhodobě udržován, může mít řadu nežádoucích vedlejších zdravotních účinků. Mezi ty mírnější, a v podstatě nezávadné, patří letargie, zápach z úst, únava a bolesti hlavy, které během několika týdnů zpravidla odezní. To ale neznamená, že by měly být ignorovány. Mohou být příznakem příliš nízké hladiny cukru v krvi, kterou je nutné konzultovat s lékařem. Dalším důvodem návštěvy lékaře může být i přetrvávající pálení žáhy nebo vypadávání vlasů. Pokud nejste v ketóze, ale jen jíte mnohem méně sacharidů, problém také může být velká únava, zkrátka proto, že vám chybí energie.

Ledviny i srdce v ohrožení
Z těch závažnějších změn je nutné zmínit riziko zvýšení špatného cholesterolu, poškození ledvin, vzniku osteoporózy, či abnormálního srdečního tepu. Dalším nebezpečím je také nedostatek zdraví prospěšných živin, vitaminů a minerálů, které se nacházejí třeba v ovoci. Z toho důvodu je potřeba mít v jídelníčku hodně zeleniny.

Správná strava by měla být dlouhodobě udržitelná
Jako každý způsob stravování má i ten nízkosacharidový svá pro a proti. K řadě zde zmiňovaných potíží vůbec dojít nemusí. Ale může. A pravdou je, že jako ideální stravování se zpravidla ukazuje to, které je pro vás dlouhodobě udržitelné. A dokážete si představit, že byste dlouhodobě vydrželi s příjmem sacharidů třeba nižším, než je 50 g? Na tuto otázku si musíte odpovědět sami. Stejně jako je na vás zvážit, co vašemu tělu více vyhovuje a na jaký styl stravování lépe reaguje.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Potravina, kterou stojí za to jíst denně pro silnou imunitu a zdravá střeva

Potravina, kterou stojí za to jíst denně pro silnou imunitu a zdravá střeva

Tato potravina snižuje riziko osteoporózy, posiluje imunitu a také pomáhá při kontrole hmotnosti. Tušíte správně, je to bílý jogurt. Jaké další důvody potřebujete znát, abyste ho jedli každý den?

Čtěte dál
Potraviny, které vám pomohou zahnat podzimní chmury a špatnou náladu

Potraviny, které vám pomohou zahnat podzimní chmury a špatnou náladu

Podzim je obdobím, kdy máme tendenci kvůli pošmournému počasí trávit více času uvnitř než venku. Schází nám čerstvý vzduch a trpíme...
Klasické mléko vs. mléko z farmy:  Jaký je zdravotní přínos a můžeme věřit mléku z obchodu?

Klasické mléko vs. mléko z farmy: Jaký je zdravotní přínos a můžeme věřit mléku z obchodu?

Mléko je potravina, která je opředena mnoha mýty. Mléko prý obsahuje antibiotika, zahleňuje, způsobuje alergie a navíc je získáváno...