Zdravá strava v různém období života. Co je pro vás vhodné právě teď?

Zdravá strava v různém období života. Co je pro vás vhodné právě teď?
zdroj: Unsplash

Člověk se během života vyvíjí. Nejen fyzicky, ale také psychicky. Z toho důvodu v každém období potřebujeme jiné živiny, trošku jinou stravu a zatímco v mládí nám naše tělo odpustí hodně, v pokročilém věku už cítíme každý prohřešek.

Určitě existuje pár obecně platných stravovacích pravidel, která se vyplatí dodržovat celý život, abyste byli zdraví a po všech stránkách prospívali. Vyhýbat se zpracovaným potravinám, omezit konzumaci cukru a soli, jíst dostatek vlákniny, ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin a luštěnin, také ořechů, bílkovin a zdravých tuků. V určitém věku ale tělo vždy vyžaduje něco specifického. I vlivem toho se nám během života mění chutě.

Jak tělu naslouchat a dát mu, co zrovna potřebuje?

1. Dospívající potřebují hlavně energii, ale i živiny
Časná adolescence je doba, kdy dochází k většině fyziologických změn, a kdy chlapci a dívky pohlavně rostou. Pro splnění vysokých metabolických nároků v období růstu je zcela zásadní správný příjem kilokalorií a zvýšená konzumace bílkovin. Pro dospívající je také nesmírně důležitý vápník, zinek a vitamín D. Ty by měli získávat primárně ze stravy, druhotně až případně z doplňků stravy. Rodiče by měli hlídat, aby jejich děti jedly pravidelně a jídla nepřeskakovaly.

2. Kyselina listová pro ženy kolem 20 let
Ženy kolem 20 let často užívají antikoncepční pilulky, které mohou snižovat vstřebávání kyseliny listové a vitaminu B6. Kyselina listová je však pro mladé ženy velmi důležitá a to hlavně před otěhotněním a v těhotenství. Proto by ženy v tomto věku měly konzumovat dostatek luštěnin, hlavně listové zeleniny a dalších potravin bohatých na kys. listovou.

3. Nepřeskakovat jídlo
Muži a ženy kolem 30 let často pracují na tom, aby si vybudovali kariéru a tráví v zaměstnání dlouhé hodiny, kdy nejedí a jednotlivá denní jídla přeskakují. Takový životní styl je výborným receptem pro ukládání tuku, zejména v oblasti pasu. Což souvisí nejen s vývojem nadváhy a obezity, ale také s řadou civilizačních onemocnění, jako jsou potíže se srdcem nebo cukrovka. Aby se třicátníci podobným potížím vyhnuli, je nutné, aby dodržovali pravidelné stravování – ideálně denně 5­-6 menších porcí s vysokým obsahem vitaminů B a hořčíku.

4. Ochrana před vysokým krevním tlakem, cukrovkou i rakovinou
Muži kolem 40 let by měli ve stravě přijímat více fytochemikálií, které se přirozeně nacházejí v ovoci a zelenině. Mohou totiž odvrátit hypertenzi a diabetes druhého typu. Zvýšené množství lykopenu, na nějž jsou bohatá rajčata, zase ochrání před rakovinou prostaty.

5. Pokles pohlavních hormonů rovnat vitamíny a minerály
Vše, co platí pro muže kolem čtyřicítky, je důležité i pro padesátníky. Ti mohou vlivem poklesu testosteronu zaznamenat snížení sexuální touhy, což může vést k úzkostem a depresím. Kromě výše zmíněného pomůže ještě navýšit příjem zinku. Ženám zase klesá hladina estrogenu, což zastavuje menstruační cyklus a zpomaluje metabolismus. Důležité je volit potraviny bohaté na živiny, jako jsou celozrnné obiloviny, ovoce a zelenina, a také přijímat dostatek železa, zinku a vitaminů C, B a A.

6. Po šedesátce méně energie, ale více živin
Jakmile muži a ženy dosáhnou 60 let, měli by omezit energetický příjem a zaměřit se spíše na kvalitu než na množství. Je tedy důležité jíst potraviny bohaté na vitaminy C, A, E a B – ty najdete v avokádu, zelenině, obilovinách, vnitřnostech, masu a rybách. Každodenní příjem probiotik v podobě zakysaných mléčných výrobků zase udrží v kondici celý trávicí systém.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!