Zadržování vody v těle: Co může značit a jak problém vyřešit?

Zadržování vody v těle: Co může značit a jak problém vyřešit?
zdroj: Adobe Stock

Kila, která se doslova nahromadí přes noc. Oteklé prsty, tuhé klouby, nafouklý žaludek. Neduhy, které souvisí s přebytkem vody v organismu. Proč se tento proces vůbec děje, na co poukazuje a jak se přebytečné vody opět zbavit?

Kolísající váha a kila, která se vás nechtějí pustit. Obojí může být dílem vody zadržované v organismu z různých důvodů. Na vině může být nejen přílišná konzumace zpracovaných potravin nebo sodíku, ale také závažnější zdravotní obtíže, jako jsou potíže s krevním tlakem, hormonálními výkyvy, potíže s ledvinami nebo štítnou žlázou. Pokud jsou vaše problémy dlouhodobé a způsobují, že se cítíte nepříjemně, což se nelepší ani po zavedení následujících doporučení, konzultujte situaci s lékařem.

Jak podpořit přirozené odvodnění organismu?

Méně solte
Sůl působí na vodu v těle jako magnet. Denně byste jí neměli přijmout více než 6 g. Pročítejte složení potravin, dívejte se, kolik soli obsahují, a pozor si dávejte zejména na fastfoodová jídla a další pokrmy v restauracích. Respektive, jíte-li v restauraci, omezte potom preventivně solení po zbytek dne. Snížit solení lze méně četným používání slánky, oplachujte také potraviny z konzerv, omezte slané mlsání jako jsou chipsy nebo pražené ořechy a salátové zálivky řeďte balsamikovým octem.

Omezte sacharidy
Když jíte moc sacharidů, tělo je jako palivo nepoužije hned, ale přemění je na glykogen, který uloží do svalů pro energii „na potom“. Za každý gram glykogenu získáte necelé 3 g vody. Více sacharidů si proto dopřávejte v aktivních dnech, méně potom tehdy, kdy spíše odpočíváte. Místo obilovin na snídani můžete zařadit jogurt se semínky, na oběd bílkovinu s minimem přílohy a kupou zeleniny, na svačinu hummus s proužky zeleniny, na večeři opět bílkovinu, zeleninu, zdravé tuky v podobě avokáda či oliv a třeba plátek celozrnného chleba.

Pijte více vody
Když konzumujete příliš mnoho soli, buňky drží každý poslední mililitr vody. Aby jí nezadržovaly, potřebují jí dostatek. Což platí i pro stav, kdy málo pijete – tělo si vodu drží pro případ nouze. Proto byste za den měli vypít minimálně 8 standardních sklenic vody. Ve velkém teple nebo při zvýšené fyzické aktivitě dokonce ještě více.

Buďte v pohybu
Dlouhé stání nebo sezení může způsobit, že tkáně zadržují vodu. Abyste se tomu vyhnuli, měli byste se každou hodinu věnovat chůzi a protažení minimálně 5 minut. Hýbat byste se celkově měli více a denně praktikovat minimálně 30 minut cvičení mírné až vyšší intenzity. To stimuluje tok krve a lymfy, které z končetin dostanou přebytečnou vodu. Po celou dobu tréninku se ale nezapomínejte hydratovat. Jinak by tělo vodu zase vlivem nedostatku zadržovalo a dostali byste se na začátek.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!