Podobné, přesto jiné: Jak poznat petržel od pastináku?

Podobné, přesto jiné: Jak poznat petržel od pastináku?
zdroj: Shutterstock

Na petržel je v kuchyni zvyklý už téměř každý, ale v obchodě ji můžete snadno zaměnit za další typ zeleniny, pastinák. Stačí se ovšem řídit jednoduchým poznávacím znamením a už se nikdy nespletete. Jak na to?

Rozdíl poznáte na první pohled
Poznat petržel není nic těžkého, jednoduše vypadá jako bíle zbarvená mrkev. Ale mnozí z vás možná v obchodě sáhnou po pastináku v domnění, že se jedná o přerostlou petržel. Zatímco nať z petržele roste po celé ploše konce, u pastináku spíše působí dojmem, že vyrůstá z kořene. Nať je pouze uprostřed a je umístěna v důlku. Pokud vám to k rozpoznání nestačí, můžete se zadívat na listy. U petržel jsou hladké, zatímco pastinák má jemné chloupky. Když víte, na co se zaměřit, nemůžete se splést.

Petržel je ostřejší, pastinák jemný
Chuťově se petržel od pastináku neboli "pastiňáku", jak se mu lidově říká, liší zásadně. Petržel má výraznější, ostřejší chuť a hodí se proto například do svíčkové omáčky nebo do polévek, kterým dodá tu správnou chuť. Pastinák je jemnější a nasládlý a tyto pokrmy s ním můžete zpestřit. Oba druhy kořenové zeleniny můžete přidávat do polévek, zapečených jídel, kaší nebo omáček. Pastinák se navíc skvěle hodí jako alternativa bezmasého řízku. Oba druhy lze konzumovat syrové i tepelně upravené.

Další superpotravina?
Kvůli svému obsahu vitamínů a minerálů se o petrželi někdy mluví jako o další superpotravině. Spolu s pastinákem obsahují provitamín A, vitamín C v trojnásobném množství oproti pomeranči, vitamíny B1, B2, B3 a B6. Jsou důležitým zdrojem draslíku a vlákniny. Petržel navíc obsahuje také fosfor, vápník, kyselinu listovou a betakaroten, který posiluje zrak a pomáhá v léčbě očních obtíží. Oproti pastináku ale obsahuje menší množství silic. Ty podporují vylučování moči, mírní nadýmání a zvyšují chuť k jídlu. Pravidelný přísun pastináku mírní bolest zubů u osob s citlivými dásněmi. Petrželová nať působí jako ženské afrodiziakum a reguluje menstruační cyklus. Není vhodné ji užívat v těhotenství, protože může vyvolat předčasné kontrakce a tím spustit porod.

Snadné pěstování
Petržel i pastinák jsou velmi snadné na pěstování a nenáročné na půdu. Stačí je jednou týdně okopat. Nicméně při kontaktu s pastinákem si dejte pozor. Spolu s působením slunečního záření může dotyk natě způsobit u citlivých osob alergickou reakci. Ta se většinou projevuje krátkodobým začervenáním pokožky, ale mohou se objevit i nepříjemné puchýře. Pastináku se proto věnujte až ve večerních hodinách. Na podzim, v době sklizně, už riziko nehrozí.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Potravina, kterou stojí za to jíst denně pro silnou imunitu a zdravá střeva

Potravina, kterou stojí za to jíst denně pro silnou imunitu a zdravá střeva

Tato potravina snižuje riziko osteoporózy, posiluje imunitu a také pomáhá při kontrole hmotnosti. Tušíte správně, je to bílý jogurt. Jaké další důvody potřebujete znát, abyste ho jedli každý den?

Čtěte dál
Potraviny, které vám pomohou zahnat podzimní chmury a špatnou náladu

Potraviny, které vám pomohou zahnat podzimní chmury a špatnou náladu

Podzim je obdobím, kdy máme tendenci kvůli pošmournému počasí trávit více času uvnitř než venku. Schází nám čerstvý vzduch a trpíme...