Blahodárné účinky zelí na náš organismus

Blahodárné účinky zelí na náš organismus
zdroj: Shutterstock

Skvělé chutná, můžete si jej sami vypěstovat na zahrádce, je plné vitaminu C a můžete jej využít v nespočtu různých receptů. To je česká superpotravina jménem zelí. Proč stojí za to ho mít v jídelníčku?

Je plné vitaminů a minerálů a pěstuje se po celém světě. Příbuzné brokolice, květáku a kapusty je k dostání v různých velikostech a barvách, včetně červené, fialové, bílé a zelené a jeho listy mohou být zvrásněné i hladké. Na první pohled se tedy tyto zeleniny nemusí podobat, jedno ale mají společné – pořád se jedná o zelí, které je mimořádně chutné a také mimořádně prospívá našemu zdraví. Vybrali jsme 5 nejpádnějších důvodů, proč tomu tak je.

1. Mírní záněty
Akutní zánět je běžnou obrannou reakcí těla na zranění nebo infekci. Problém nastává ve chvíli, kdy přeroste v zánět chronický, přetrvávající delší dobu. Ten může být příčinou řady chorob, včetně onemocnění srdce, revmatoidní artritidy a zánětlivých onemocnění střev. Zelí je plné antioxidantů, které prokazatelně účinně s chronickým zánětem bojují.

2. Cenný zdroj vitaminu C
Vitamin C, známý také jako kyselina askorbová, je ve vodě rozpustný vitamin, který v těle plní mnoho důležitých funkcí. Přispívá k tvorbě kolagenu, bílkoviny, která dává pokožce pružnost a strukturu a je rozhodující pro dobrý stav kostí, svalů a krevních cév. Vitamin C také pomáhá tělu vstřebat nehemové železo z rostlinných zdrojů. Kromě toho se jedná o silný antioxidant, který může pomoci v boji s rakovinou i mnoha chronickými nemocemi. Nejvyšší množství tohoto multifunkčního vitaminu obsahuje zelí červené – jeden šálek dodá až 85 % doporučené denní dávky.

3. Zlepšuje trávení
Tato křupavá zelenina je plná nerozpustných vláknin šetrných ke střevům. Nerozpustná vláknina pomáhá udržet zdravé trávení tím, že stolici přidává na objemu a podporuje pravidelné pohyby střev. Zelí je bohaté i na rozpustnou vlákninu. O té bylo dokázáno, že zvyšuje počet prospěšných bakterií ve střevech. Je totiž hlavním zdrojem energie pro přátelské druhy, jako jsou Bifidobacteria a Lactobacillus.

4. Může snižovat krevní tlak
Vysoký krevní tlak postihuje více než miliardu lidí na celém světě a je hlavním rizikovým faktorem srdečních chorob a cévní mozkové příhody. Snížení tlaku v krvi podporuje jak omezení konzumace soli, tak i zvýšený příjem draslíku. Jedná se o důležitý minerál a elektrolyt, jehož důležitým úkolem je regulace krevního tlaku působením na sodík v těle. Jednak pomáhá vylučovat přebytek sodíku močí, jednak uvolňuje stěny krevních cév, což snižuje krevní tlak. Červené zelí dodá ve dvou šálcích až 12 % DDD draslíku.

5. Bohaté na vitamin K
Vitamin K je rozhodující pro srážení krve. Jedná se o skupinu vitaminů, které jsou rozpustné v tucích a v těle hrají nezastupitelné role. Bez nich by krev ztratila schopnost se správně srážet, což by zvýšilo riziko nadměrného krvácení. Zelí je vynikajícím zdrojem tohoto vitaminu, v jednom šálku dodá až 85 % DDD.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Salát polníček: vliv na zdraví a využití v kuchyni

Salát polníček: vliv na zdraví a využití v kuchyni

Polníček je znám svou plnou oříškovou chutí. Pokud jej přidáváte do smoothies, jistě víte, že dokáže vytvořit úžasně krémovou strukturu. Lahodnost dodá i salátu a v kombinaci s avokádem a kapkou citronu...

Čtěte dál

Videorozhovor