Trápí vás neustálá únava? Zde jsou tipy, jak se s ní vypořádat

Trápí vás neustálá únava? Zde jsou tipy, jak se s ní vypořádat
zdroj: Shutterstock

Domácnost, práce, sport, povinnosti. Stres, spěch, shon. Nutkání všechno stihnout a úzkost z toho, že se to nedaří. Takové a mnohé další věci bývají příčinou nepříjemného a setrvalého vyčerpání. Jak proti němu bojovat?

Sociální, emocionální, hormonální a profesní život – chceme, aby všechny jeho aspekty byly v každém detailu dokonalé. Jenže dokonalost je vyčerpávající. Umí pořádně unavit, a ne vždy se přitom jedná o únavu příjemnou, díky níž na sklonku dne usneme jako miminko a probudíme se ráno svěží a odpočatí. Pokud jdete spát unavení, nedaří se vám usnout, a ráno se probouzíte rozlámaní a vyčerpaní možná ještě více než večer, někde je zřejmě chyba. Je třeba přestat lpět na dokonalosti a začít se o sebe starat.

Nedostatek základních potřeb unavuje
Nechtěná neustálá únava, kradoucí motivaci a chuť do života a znesnadňující běžné fungování, může mít řadu příčin. Mezi prvními se objevuje nezdravý životní styl a nedostatek spánku – aby tělo „šlapalo jako hodinky“, potřebuje regeneraci a odpočinek, které mu dodá jedině kvalitní noční spánek. K nedostatku energie mohou vést i potíže se štítnou žlázou.

Velkou roli hraje také strava – častá a zvýšená konzumace nezdravých tuků, nadměrně zpracovaných potravin a jednoduchých cukrů činí tělo letargičtějším. Hostitelem unavených a podrážděných duší jsou i těla bez dostatku čisté vody, tedy těla dehydrovaná. Duševní stres může rovněž zapříčinit stres fyzický, s nímž souvisí právě probíraná únava – jako časté spouštěcí faktory se objevují různé úzkosti a deprese. Dobrý stav organismu může narušit i infekce nebo alergie, za zvýšenou únavu může nést zodpovědnost i chudokrevnost, anémie.

Správná strava a prevence jako základ zdraví
Z příčiny únavy vychází i její řešení. V první řadě je velmi důležité konzumovat zdravé a výživné potraviny. Dostatek živin, mikroživin i životadárné vody dodá ovoce a zelenina, které by měly mít v jídelníčku každého své pevné a dostatečně velké místo. Za další byste neměli opomíjet pravidelné preventivní prohlídky – alespoň 2krát ročně – a sledovat stavy jako je anémie nebo potíže se štítnou žlázou. Nedostatek železa činí tělo zranitelným, negativně se podepisuje na zdraví kostí, díky čemuž se tělo cítí vyčerpaně.

Odpočinek je nezbytný – pasivní i aktivní
Dostatek pozornosti byste měli věnovat i spánkovému režimu a alespoň přibližně dodržovat čas, kdy uléháte a kdy vstáváte. Jedná se o budování pozitivního zvyku, za který bude tělo vděčné a rádo se na něj adaptuje. Stejně jako tělo potřebuje odpočinek, vyžaduje i pravidelnou fyzickou aktivitu, ideálně na čerstvém venkovním vzduchu, pokud počasí dovolí. Věnujte se rychlé chůzi, jízdě na kole nebo józe, kterou můžete při příjemných teplotách i povětrnostních podmínkách pohodlně praktikovat venku na zahradě nebo třeba i v parku.

Pečujte o ducha a meditujte
Pro péči o tělo byste ale neměli zapomínat také na péči o ducha. Důležité je zejména uvolnění mysli, která je dennodenně zatěžována neustálým koloběhem myšlenek, jež nejdou zastavit a nedovolí spočinout ani na chvilku. Naučte se je ovládat s pomocí meditace, která mysl zklidní, vám dopřeje uvolnění, zlepší náladu, a kromě ducha revitalizuje i tělo. Meditace navíc zlepšuje koncentraci a významně snižuje úroveň prožívaného stresu. Odstraňuje nepořádek v mysli, snižuje úzkost a pomáhá v pozitivním nastavení. Najděte si každý den chvilku pro sebe, zaujměte pohodlnou polohu, zavřete oči, uvolněte se a jen pozorujte dech.  Je to ta nejjednodušší forma meditace.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Jak udržet na uzdě hormon hladu, ghrelin?

Jak udržet na uzdě hormon hladu, ghrelin?

Ghrelin neboli „hormon hladu“ hraje v redukci i udržování hmotnosti zásadní roli. Jeho úkolem je signalizovat mozku potřebu doplnit energii jídlem. Jak ho udržet pod kontrolou společně s váhou?

Čtěte dál
5 tipů, jak si maximálně udržet psychiku, zdraví i kondici v boji proti COVID-19

5 tipů, jak si maximálně udržet psychiku, zdraví i kondici v boji proti COVID-19

S dnešní situací nikdo nepočítal. Přesto můžeme podle odborníků i v této těžké době udělat něco, abychom alespoň minimalizovali riziko...
Jak se bránit nákaze? Speciální dechové cvičení na podporu plic a vhodný doplněk stravy

Jak se bránit nákaze? Speciální dechové cvičení na podporu plic a vhodný doplněk stravy

Většinou mají problémy s imunitou malé děti od 3 do 6 let a starší lidé nad 65 roků a lidé s velkou psychickou zátěží. Tyto skupiny...

Videorozhovor