Co jíst a čemu se vyhýbat při zvýšených hodnotách jaterních testů?

Co jíst a čemu se vyhýbat při zvýšených hodnotách jaterních testů?
zdroj: Shutterstock

Špatné jaterní testy mohou a nemusí být výsledkem nadužívání alkoholu. Ať tak či tak, steatóza neboli ztučnění jater může způsobit jejich nenávratné poškození. Jedná se o relativně časté onemocnění postihující jaterní tkáň. V tomto případě dokáže mnohé ovlivnit strava.

Hromadění tuku v játrech může narušit jejich funkci a zapříčinit jejich nezvratné poškození. Nejčastější příčinou bývá nadměrné požívání alkoholu, riziko zvyšují však i jiná závažná onemocnění. Jedná se zejména o neléčenou či nesprávně léčenou cukrovku prvního i druhého typu. Potíže může způsobit i zvýšená hladina cholesterolu v krvi a užívání některých léků jako jsou kortikoidy. Ztučnění jater se projevuje pocity těžkosti, bolestmi břicha, nadýmáním, nutkáním zvracet, také poruchami vyprazdňování a poruchami vědomí. Objevit se může průjem, zácpa, žlutá kůže, bolest v pravém podžebří a také malátnost. Jedním z hlavních způsobů léčby je strava.

Ztučnělá játra může vyléčit správná strava
Strava řešící ztučnění jater je stěžejním prostředkem nápravy. A nesejde přitom na tom, zda byla steatóza či zvýšené jaterní testy způsobena (či způsobeny) nadužíváním alkoholu nebo některým z jiných zmíněných rizikových faktorů. Jak sám název napovídá – ztučnění jater neříká nic jiného než fakt, že máte v játrech nadbytek tuku. Což ohrožuje jejich fungování zodpovídající za odstraňování toxinů a produkování žluči. Obecné zásady pro stravu prospívající játrům jsou charakterizovány dostatečným příjmem ovoce a zeleniny, vlákniny z luštěnin a celozrnných obilovin, omezením přidaného cukru, soli, nasycených tuků a trans mastných kyselin a úplnou absencí popíjení alkoholu.

Zásadní je čerstvost, kvalita a dostatek vlákniny
Strava s nízkým obsahem nezdravých tuků a nízkým obsahem prostých cukrů by vám měla pomoci zhubnout a snížit riziko onemocnění jater. Pokud trpíte nadváhou, měli byste pro nápravu situace shodit alespoň 10 % současné tělesné hmotnosti. Zaměřit byste se měli na příjem zelených potravin, jako je brokolice, které pomáhají zabraňovat hromadění tuků v játrech a jsou spojovány s obecně prospěšnými účinky na úbytek hmotnosti. Kromě brokolice se jedná také o špenát, růžičkovou kapustu a kapustu. Podobně může podle některých studií působit i sójová bílkovina, jejímž zdrojem je třeba tofu. Díky vysokému obsahu omega-3 mastných kyselin zlepšujících hladinu tuků v játrech se doporučují i tučné ryby jako je losos, sardinky, tuňák a nebo makrela. Vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin jsou známé také vlašské ořechy, které proto zdraví jater také podporují. Doporučuje se i avokádo, jako zdroj omega-9 mastných kyselin. Před poškozením může játra údajně chránit i syrovátka, na níž je bohaté mléko a výrobky z něj. Snížit míru ukládání tuku v játrech dokáže podle výzkumů také zelený čaj.

Vyhněte se alkoholu, sušenkám i uzeninám
Čemu byste se naopak měli vyhnout? Odpověď ne nasnadě: první by se na seznamu zakázaných poživatin měl objevit především alkohol, který je často hlavní příčinou steatózy jater. Vyvarovat byste se měli také konzumace přidaného cukru, který se nachází zejména ve sladkých potravinách typu bonbóny, sušenky a slazené nápoje. Zbytečně vysoký obsah tuku a kilokalorií mají také smažená jídla. Dál byste se měli držet i od nadbytku soli (tedy uzenin), bílého pečiva, rýže a těstovin – bílá mouka totiž může vlivem absence vlákniny na rozdíl od celozrnných pochutin zvýšit hladinu cukru v krvi, což se na stavu vašich jater může negativně podepsat. Nebývá moc doporučováno ani červené maso.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Hořčice: Co by měla a neměla obsahovat ta opravdu kvalitní?

Hořčice: Co by měla a neměla obsahovat ta opravdu kvalitní?

Hořčice: Známe ji, milujeme ji a mnoho jídel si bez ní nedokážeme představit. Co ale doopravdy víme o jejím původu a výrobě? Co by měla a neměla obsahovat? A podle čeho bychom ji měli vybírat?

Čtěte dál
Melatonin, hormon spánku, vám pomůže překonat jet lag i nepříjemný tinnitus

Melatonin, hormon spánku, vám pomůže překonat jet lag i nepříjemný tinnitus

Melatonin je hormon, tzv. hormon spánku, který lidské tělo produkuje zcela přirozeně. Hlavní produkce probíhá večer a v noci, proto...
Jak bojovat se zalehlýma ušima? Základní metody zvládnete doma

Jak bojovat se zalehlýma ušima? Základní metody zvládnete doma

Změna tlaku, nadbytek ušního mazu, voda. To vše může zapříčinit nepříjemný pocit zalehlých uší, který bývá až bolestivý. Asi víte,...

Videorozhovor