Červená řepa: vliv konzumace na zdraví a rady na využití v kuchyni

Červená řepa: vliv konzumace na zdraví a rady na využití v kuchyni
zdroj: Shutterstock

Malý zázrak jménem červená řepa. Snadno ji vysadíte a vypěstujete, skvěle chutná, v kuchyni ji lze připravit na bezpočet způsobů, a navíc její konzumace neobyčejně prospívá zdraví. Tato kořenová zelenina by ve vašem jídelníčku rozhodně chybět neměla.

Kořenová zelenina známá jako červená řepa nabízí spoustu esenciálních živin – je bohatým zdrojem vlákniny, vitaminu B9, manganu, draslíku, železa a vitaminu C. Její konzumace bývá spojována s četnými zdravotními benefity, včetně zlepšení krevního oběhu, snížení krevního tlaku a zvýšení fyzické výkonnosti. Mezi její přednosti patří i pestrá škála různých užití v kuchyni – můžete ji jíst syrovou, nakládat nebo péct. A to pořád není všechno.

Pěstování a skladování
Červená řepa není jen jedna, na trhu je dostupná celá řada druhů, které se liší barvou – můžete narazit na řepu žlutou, bílou, růžovou nebo tmavě fialovou. Dobrá zpráva je, že všechny chutnají víceméně podobně a zdravotní přínosy, které jejich konzumace přináší, jsou také téměř totožné.

Jak vybrat řepu, která vám bude opravdu chutnat? Pamatujte si jednoduché pravidlo: čím menší, tím sladší. Hledejte také řepu s nepoškozenými kořeny a pěknými zelenými listy. Když už si ji takto přinesete domů, stačí ji zbavit listů i kořenů a v lednici v této podobě vydrží až 3 týdny.

Pokud se rozhodnete si řepu vypěstovat, pak vězte, že vás to mnoho úsilí pravděpodobně stát nebude. Jedná se o jednoletou plodinu s vegetační dobou mezi 60 a 120 dny. Libuje si ve středně těžkých, hlubokých půdách, plných vláhy a živin. Neholduje čerstvě pohnojené a kyselé půdě, preferuje zásaditost. Sázet je ideální koncem dubna nebo začátkem května, kdy je již jisté, že její růst neohrozí mrazy.

Řepu skladujte stonkem vzhůru, v krabicích naplněných vlhkým pískem nebo rašelinou, uložených v suché kůlně nebo garáži, kde nemrzne. Dbejte na to, aby se jednotlivé bulvy nedotýkaly.

Vliv konzumace na zdraví
Jak jsme již výše naťukli, řepa je vyhledávána nejen pro specifickou chuť a variabilní užívání v kuchyni, ale také pro četné zdravotní benefity. Za těm vděčí živinám, jež obsahuje. Jedná se o mangan, který hraje významnou roli ve zdravém fungování mozku a celého nervového systému. V tucích je rozpustný vitamin K, který je důležitý pro správné srážení krve. Červená řepa dále obsahuje draslík, minerál a elektrolyt zapojený do bezpočtu klíčových procesů, včetně hladké funkce nervového systému a kontrakcí srdce i ostatních svalů. Známým antioxidantem pomáhajícím v boji proti škodlivým volným radikálům, který je kromě toho podstatný pro syntézu kolagenu, je vitamin C, který v červené řepě také najdete.

Červená řepa v kuchyni
V kuchyni dokážete s řepou učiněné divy – můžete ji jíst syrovou, nakládat, péci nebo i vařit. Nejzákladnější recept spočívá v tom, že očištěnou řepu zabalíte do alobalu s několika stroužky česneku a dáte péci na 180° na nějaké dvě hodinky, klidně déle. Výsledek pokapejte olivovým olejem, balzamikovým octem, přidejte rukolu a vlašské ořechy, případně balkánský sýr, a vychutnejte si lahodnou a zdravou večeři. Takto připravenou řepu můžete také krájet do salátů, přidávat do teplých i studených jídel nebo ji nakládat. Do zelného salátu můžete nastrouhat i syrovou řepu, z níž lze vytvořit i lahodné carpaccio – nakrájejte ji na plátky, postříkejte citronovou šťávou a posypejte chilli. Snězte buď hned nebo zalijte olivovým olejem a nechte do druhého dne uležet v lednici. Pokud máte žízeň, můžete si z řepy připravit šťávu – skvěle chutná v kombinaci se šťávou z pomeranče, máty, ananasu či jablka, citronu a zázvoru.

Zajímavosti
Červená řepa podporuje fungování lidského těla v ohledech, které by vás možná ani nenapadly. Podle některých studií šťáva z červené čepy podporuje fyzickou výkonnost. Může totiž zvyšovat množství kyslíku, který svaly během cvičení absorbují, což se pozitivně odrazí na jejich síle a funkčnosti. Jiné studie zase zjistily, že určité sloučeniny obsažené v řepě mohou narušit rakovinné bujení. Patří mezi ně třeba betain, což je pigment, který řepě dodává její charakteristickou barvu. A nelekejte se, slabě narůžovělá moč po požití červené řepy je zcela normální – až tak silné barvivo to je!

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Rozhovor s biochemičkou Lenkou Svobodovou: Jak podpořit imunitu vhodnou stravou

Rozhovor s biochemičkou Lenkou Svobodovou: Jak podpořit imunitu vhodnou stravou

Nacházíme se v situaci, o které se mnohým z nás ani nezdálo. Náš svět a naše celkové zdraví ohrožuje nový typ koronaviru, který způsobuje nemoc zvanou COVID-19. Mimo základní hygienická opatření musíme...

Čtěte dál
Svěží jarní salát s vejcem a polníčkem

Svěží jarní salát s vejcem a polníčkem

S příchodem teplých měsíců začínáme pokukovat po lehčích zeleninových jídlech. Saláty jsou tou správnou volbou, abychom po zimě odlehčili...

Videorozhovor